Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PSY-1513 Statistikk og metode III - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir en innføring i de to mest benyttede statistiske analysemetodene innen psykologi og helsefeltet generelt, dvs. varians- og regresjonsanalyse. Emnet gir også en introduksjon til kvantitativ meta-analyse som metode for å oppsummere kunnskapsstatus innen et fagfelt. Kunnskap om forskningsdesign forutsettes kjent gjennom tidligere emner, men emnet inneholder også noe repetisjon med relevans for varians- og regresjonsanalyse. Emnet skal primært gi en forståelse av prinsippene bak disse to analysemetodene, type data som egner seg for én varians- eller regresjonsanalyse og kompetanse til å vurdere holdbarheten av slike analyser i forskningslitteraturen. Alle delene av emnet (unntatt metaanalyse) inkluderer praktiske øvelser for å kunne gjennomføre analyser på egen hånd.
Variansanalyse: I denne delen av emnet gjennomgås eksperimentell metode og forskningsdesign som er grunnleggende for riktig bruk av variansanalyse. Et viktig moment her er å forstå hvordan analysemetoder og forskningsdesign henger sammen og betinger hverandre. Videre ligger fokus på konseptuell forståelse av variansanalysen og praktisk gjennomføring. Viktige temaer inkluderer forutsetninger, interaksjoner, post-hoc testing, repeterte målinger og ulike gruppestørrelser.
Regresjonsanalyse: Temaer som studentene skal forstå er tolkning av regresjonskoeffisienter, hvordan regresjonslinjen finnes og signifikanstestes, hvordan regresjonsmodeller justeres når flere variabler inkluderes (dvs. multippel regresjon), og bruk av regresjonsdiagnostikk til å vurdere modellforutsetninger. Analyse av interaksjoner og non-lineære relasjoner gjennomgås også.
Meta-analyse: Denne delen gir en mer basal introduksjon til hva en meta-analyse er og tar derfor betydelig mindre plass. Målet er å forstå hvordan meta-analyser gjennomføres og tolkes. Det tas utgangspunkt i praktiske eksempler fra publiserte artikler. Det gis en enkel introduksjon til de to mest sentrale statistiske modellene til grunn for analysen, dvs. fixed versus random effekt modeller. Kvantitative metoder for å vurdere publikasjonsbias berøres også for å mer kritisk kunne vurdere holdbarheten av en meta-analyse.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskaper
- Kunne beskrive hovedprinsippene og bruksområdene for varians- og regresjonsanalyser.
- Kunne identifisere trusler mot varians- eller regresjonsmodellen (eks. regresjonsdiagnostikk).
- Kunne beskrive stegene i en kvantitativ meta-analyse, og vurdere holdbarheten av en slik analyse.
Ferdigheter
- Kan gjennomføre varians- og regresjonsanalyser i programmet SPSS.
- Kan undersøke og vurdere om de statistiske forutsetningene for de respektive modellene er oppfylt.
- Kan beskrive/fremstille resultatene i tråd med APA publiseringsregler.
Generell kompetanse
- Er i stand til å tolke resultatene og sette dem i sammenheng med teori eller en faglig kontekst.
- Ha kompetanse til å vurdere egnetheten av tilsvarende statistiske analyser i publiserte vitenskapelige arbeider.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Studentene kan selv velge å levere eksamensbesvarelsen på norsk eller engelsk.
Undervisning
Eksamen
Eksamensform: Hjemmeeksamen
Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Arbeidskrav:
Deltakelse i praktiske statistiske øvelser og innlevering.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Mindre endringer i pensum kan forekomme, noe det i så fall opplyses om ved emnestart.
Grunnbok er Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (5. utgave). London: Sage. Kapitlene tilhørende variansanalyse, kovariansanalyse, moderasjon, korrelasjon og regresjonsanalyse er relevante (ca. 400 sider).
Artikler tilhørende meta-analyse utgjør om lag 100 sider:
Innføring i meta-analyse: Martinussen, M. (2010). Meta-analyse. I M. Martinussen (red.), Kvantitativ forskningsmetodologi i samfunns- og helsefag (kap. 8, s. 251-284). Bergen: Fagbokforlaget.
Eksempel på meta-analyse, inklusive kritikk av analysen (publiserte artikler)
Johnsen, T. J. & Friborg. O. (2015). The effects of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) as an anti-depressive treatment is falling: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 141(4), 747-768.
Ljótsson, B. Hedman, E., Mattsson, S., & Andersson, E. (2017). The effects of Cognitive¿Behavioral Therapy for depression are not falling: A re-analysis of Johnsen and Friborg (2015). Psychological Bulletin, 143(3), 321-325.
Cristea, I. A., Stefan, S., Karyotaki, E., David, D., Hollon, S. D., & Cuijpers, P. (2017). The effects of Cognitive Behavioral Therapy are not systematically falling: A revision of Johnsen and Friborg (2015). Psychological Bulletin, 143(3), 326-340.
Friborg, O., & Johnsen, T. J. (2017). The effect of cognitive behavioral therapy as an anti-depressive treatment is falling: Reply to Ljòtsson et al. (2017) and Cristea et al. (2017). Psychological Bulletin, 143(3), 341-345.
Annen støttelitteratur
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. Pearson Education, Inc.
Borenstein, M. (2017). Meta-analysis: Fixed effect vs random effects. Document retrieved from www.meta-analysis.com (160 sider)
Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analysis. UK: John Wiley & Sons, Ltd