Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PSY-1703 Læringspsykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet fokuserer på læring, hvordan atferd endres som følge av erfaring. Læring ses i alle faser av livet og på alle viktige arenaer, som i hjemmet, i skole og undervisning, og i arbeidslivet, og angår både normalatferd og kliniske temaer. Psykologisk behandling har som siktemål å skape endring, og baserer seg derfor ofte på kjente læringsprinsipper.
Emnet tar for seg utvalgte temaer der læringsprinsipper inngår, og belyser disse både empirisk/teoretisk og anvendt. Eksempler er atferdsproblemer, mobbing, prokrastinering, læringsstrategier, forhold som fremmer eller hemmer læringsmulighet (eks. growth mindset og lært hjelpeløshet), selvkontroll/ selvregulering, mestring, smerteatferd, samt utvalgte kliniske temaer, så som fobier, angst og depresjon. Her gis også orientering om terapeutiske teknikker som baserer seg på læringsprinsipper.
I undervisningen fokuserer emnet både på forebyggende, helsefremmende tenkning, samt på intervensjoner og terapi. I denne sammenheng berøres krav som stilles til forebyggende og terapeutiske tiltak, inkludert prinsipper for evaluering av slike.
Emnet vil også inkludere mulighet for deltakelse i et forskningsprosjekt, der datainnsamling gjøres for rapport til emnet PSY-1702, Vitenskapelig formidling.
Emnet er delt i to deler. Første del omhandler grunnleggende prinsipper i læringspsykologi og pedagogisk psykologi. Den andre delen fokuserer så på hvordan temaer fra hoveddelen kan anvendes praktisk. I emnet inngår dessuten et arbeidskrav.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
- Kjenne til grunnleggende mekanismer i læring og atferdsendring samt deres teoretiske og forskningsmessige forankring
- Kjenne til viktige anvendelsesområder for læringsprinsipper og pedagogiske prinsipper
Ferdigheter
- Kunne bruke læringspsykologisk/pedagogisk kunnskap i forståelsen av ulike dagliglivserfaringer, problemområder og kliniske temaer
- Kunne anvende grunnleggende prinsipper fra læringspsykologi/pedagogisk psykologi i forebygging og planlagt endring
Kompetanse
- Etablere en grunnleggende kompetanse i å anvende forskningsbaserte læringspsykologiske/pedagogiske prinsipper i forståelse av atferd, både normal og klinisk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Første del omfatter ca. 15-20 undervisningstimer med fokus på basale læringsprinsipper og pedagogisk psykologi. Den anvendte delen består av ca. 10-15 timer praktisk rettet undervisning/prosjektarbeid. Den anvendte delen tilpasses innholdsmessig etter tilgjengelige lærekrefter og er obligatorisk.
Aktiv deltakelse forventes. Dette innebærer presentasjoner (arbeidskrav), deltakelse i praksisrelatert undervisning samt deltakelse i prosjektarbeid. Studenter som ønsker det, kan bruke data innsamlet i forbindelse med et læringspsykologisk/pedagogisk prosjekt i sin empiriske rapport i emnet.
Eksamen
Arbeidskravet består av presentasjon av fagstoff i plenum (obligatorisk). Grupper på inntil tre studenter presenterer et læringspsykologisk/pedagogisk tema og leverer en PP-fil relatert til presentasjonen. Studenter som velger å delta i et læringspsykologisk/pedagogisk empirisk prosjekt kan alternativt presentere dette prosjektet som arbeidskrav. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Emnet vurderes med en 4 timers skriftlig skoleeksamen, der karakterskalaen A-F benyttes. Det tilbys kontinuasjonsekamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.