Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
SOA-1001 Innføring i sosialantropologi - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk innenfor bachelorstudiet i sosialantropologi og tas vanligvis i studentens første semester. Emnet passer godt som valgemne for samfunnsfag og humanistiske fag.
Emnet kan tas som enkeltemne.
Undervisning og eksamen tilbys kun i høstsemesteret.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet er delt inn i to hovedkomponenter:
1) Emnet er en introduksjon til faget sosialantropologi. Emnet gir innsikt i:
- verdens kulturelle mangfold og sosialantropologiske forståelser av dette mangfoldet
- den faghistoriske utviklingen med særlig blikk på teoriutvikling
- en innføring i sentrale begreper i faget
- redskaper for analyse av samhandling og kommunikasjonsforløp
- metodiske innfallsvinkler til feltarbeid som deltagende observasjon og komparasjon
- nyere fagutvikling med fokus på globaliseringen og dens konsekvenser.
2) Kurs i tekstanalyse. Det blir gitt et kurs i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster gjennom ukentlig seminarundervisning. På kurset vil det bli gjennomgått 2 tekster for analyse, hvorav arbeidskravet er knyttet til tekst 2. Tekstene vil være relatert til det faglige innholdet i emnet. Det fokuseres på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til nye studenters egen produksjon av tekster gjennom sine studier. Undervisning i informasjonskompetanse ved Universitetsbiblioteket inngår også i kurset.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal:
- ha en oversikt over grunnleggende temaer og problemstillinger i sosialantropologien
- ha kjennskap til hovedtrekkene i fagets historie og de viktigste teoretiske retningene som har gjort seg gjeldende
- utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne redegjøre for sosialantropologien som fag
- kunne redegjøre for de viktigste teoretiske retningene som har gjort seg gjeldende i fagets historie
- utvikle grunnleggende ferdigheter i å analysere en akademisk tekst
- utvikle grunnleggende ferdigheter i å gi og motta respons / medstudentvurdering
- utvikle grunnleggende ferdigheter i riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster
Kompetanse
Studenten skal
- kunne kommunisere med andre om faglige temaer med bakgrunn innenfor fagområdet.
- ha grunnleggende kompetanse i å skrive akademiske tekster.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger som omfatter ca. 18 dobbelttimer og 7 dobbelttimer med seminar.
Forelesningene skal gi studentene en grunnleggende oversikt over fagets historie, viktige teoretiske retninger, analytiske begreper samt sentrale problemstillinger og tema innen sosialantropologi.
Seminarene skal gi studentene trening i å presentere og å diskutere faglige aspekter, mens semesteroppgaven skal gi studentene mulighet til å øke sine ferdigheter i akademisk skriving.
I tillegg gis det seminar i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster på til sammen 5 dobbelttimer i komponent 2.
Gjennom kurset i tekstanalyse skal studentene samarbeide om vurdering av hverandres arbeid. Erfaringer med ferdigheter i medstudentvurdering skal bidra til å forsterke studenters bevisste og aktive deltakelse i egen læringsprosess. Som en del av dette kurset gis det en innføring i informasjons- og dokumentasjonskompetanse som tilbys av UB.
Det totale undervisningsomfanget er ca. 30 dobbelttimer.
Eksamen
ARBEIDSKRAV:
Komponent 1: Obligatorisk oppmøte på 5 av 7 seminar.
Komponent 2: Aktiv deltakelse på 5 seminarer i tekstanalyse.
Komponent 3: I tillegg leveres en oppgave på ca. 1700 ord (ca. 5 sider). Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent etter en obligatorisk muntlig tilbakemelding med faglærer.
Arbeidskravene må være godkjent for at studenten kan gå opp til avsluttende eksamen.
EKSAMEN:
Karaktergivende eksamen består av to deler:
- En hjemmeeksamen med oppgitt tema på ca. 3500 ord (ca. 10 sider) og skrives over én uke.
- Muntlig eksamen på ca. 20 minutter.
Karakterer fra A - E for bestått og F for ikke bestått.
Sensur blir offentliggjort i StudentWeb senest tre uker etter eksamensdato.
KONTINUASJONSEKSAMEN:
Dersom det arrangeres utsatt eksamen, gis det anledning til å gå opp til kontinuasjonseksamen ved karakteren F.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Grunnbok
Eriksen, Thomas Hylland. 2010. Små steder - store spørsmål: Innføring i
sosialantropologi. 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. 332 s.
Monografier
Lee, Richard B. 2003. The Dobe Ju//'Hoansi. Wadsworth. Thomson Learning. 249 s.
Eidheim, Frøydis 1993. Sett nordfra. Kulturelle aspekter ved forholdet mellom sentrum og periferi. Oslo. Universitetsforlaget. 134 s.
Artikler
Artikler merket * er samlet i kompendium som kan kjøpes på Akademisk kvarter.
Artikler merket# er det laget link til i FRONTER-rom soa-1001 2017.
# Archetti, Eduardo. 1986. Et antropologisk perspektiv på kulturell endring og utvikling. Internasjonal politikk, nr. 4-5. S. 35 ¿ 59. 25. s.
# Barth, Fredrik 1996 [1981] Process and Form in Social Life. Anthropological models and social reality. I T.H.Eriksen: Sosialantropologiens grunntekster, s.51-67. Oslo:AdNotam Gyldendal. 17 s.
Barth, Fredrik. 1994 [1971]. Rolledilemmaer og far-sønn-dominans i
slektskapssystemer i Midtøsten. I F.Barth: Manifestasjon og prosess, s.66-74, Oslo: Universitetsforlaget. 9 s.
Barth, Fredrik 1994. Økonomiske sfærer i Darfur. I Barth F.: Manifestasjon og prosess. S. 46-65. Oslo: Universitetsforlaget. 20 s.
Barth, Fredrik. 1994. Økologiske relasjoner mellom etniske grupper I Swat, Nord Pakistan. I F. Barth: Manifestasjon og prosess. Oslo. Universitetsforlaget. 11 s.
*Berreman, Gerald D. 1962. Behind Many Masks: Ethnography and Impression
Management in a Himalayan Village, Ithaca, New York: Society for Applied
Anthropology, Monograph 4. 20 s.
*Douglas, Mary. 1997. "Verdslig urenhet" i Douglas M.: Rent og urent. En analyse av forestillinger omkring urenhet og tabu, s. 45-55. Oslo: Pax Forlag A/S. 11 s.
*Dubisch, Jill 1986 'Culture enters through the kitchen: women, food, and social boundaries in rural Greece. In Dubisch J. (ed.) Gender and Power in Rural Greece, Princeton 195-214. 19 s.
#Durkheim, Émile. 1996 [1912]. The Elementary Forms of Religious Life. I
T.H.Eriksen: Sosialantropologiens grunntekster, s. 15-34. Oslo: Ad Notam
Gyldendal. 20 s.
*Døving, Runar 2001, Kaffe - enklere enn vann. En analyse av ytelse i Torsvik. Norsk antropologisk tidsskrift, 12 (4): 246-259. 14 s.
#Eidheim, Harald 1996 [1969], When ethnic identity is a social stigma. I
T.H.Eriksen: Sosialantropologiens grunntekster, s. 281-297. Oslo: Ad Notam Gyldendal. 17 s.
*Geertz, Clifford. 1973. Thick description: Toward an interpretive theory of culture. I C.Geertz: The interpretation of cultures. Selected essays by Clifford Geertz. London: Fontana Press. 27 s.
#Gluckman, Max: The Peace in the Feud.I T.H.Eriksen (ed): Sosialantropologiens grunntekster, s. 321-335 Oslo: Ad Notam Gyldendal, ISBN 9788241706677. 15 s.
*Goffman, Erving 1993 [1956] Forord og Innledning. I E.Goffman: Vårt rollespill til daglig.(s. 7-23). Oslo: Pax. 17 s.
Graeber, David 2001: The false coin of our dreams. Toward an anthropological theory of value. New York: Palgrave. Kap.1. S 1-22- 22 sider. ISBN 0312-24044-9. 21 s.
#Levi-Strauss, Claude. 1996 [1978]. "Primitive" thinking and the "civilized" mind. I T.H.Eriksen: Sosialantropologiens grunntekster, s. 531-536. Oslo: Ad Notam Gyldendal. 6 s.
*Lien, Marianne E 2001. "Likhet og verdighet. Gavebytter og integrasjon i
Båtsfjord", i Lien, Lidèn, Vike (red): Likhetens Paradokser. Antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo: Universitetsforlaget. s.86 ¿ 109. 24 s.
*Malinowski, Bronislaw. 1984 [1922]. Introduction. I B. Malinowski: Argonauts of the western Pacific: An account of native enterprise and adventure in the archipelagoes of Melanesian New Guinea. Prospect Heights, Illinois: Waveland Press. 25 s.
*Martin, Keir 2010: The Death of the Big Men: Depreciation of Elites in New Guinea. Ethnos Vol 75 no. 1:1-22. 22 s.
Mauss, Marcel 1995 [1923-24]. Gaven: Utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn. Innledning, samt kapitel 1 og 2, Oslo: Cappelens upopulære. 63 s.
# Mikaelsson, Lisbeth og Gilhus, Ingvild 2001:
"Trær og andre symbol", i Gilhus og Mikaelsson: Nytt Blikk på Religion Oslo. ISBN 82 5303 4784. 15 s.
*Nadel, Siegfried, 1952. Witchcraft in four African societies. American Anthropologist. 54: 18-29. 12 s.
#Radcliffe-Brown, A.R. 1996 [1924] The Mother's Brother in South Africa. I T.H.Eriksen: Sosialantropologiens grunntekster, s. 35-48. Oslo: Ad Notam Gyldendal. 14 s.
*Sahlins, Marshall 1963, Poor Man, Rich Man, Big Man, Chief: Political Types in Melanesia and Polynesia. Comparative Studies in Society and History, Vol 5 no.2: 285-303. 17 s.
*Sanders, Todd 2001. Save our skins. Structural adjustments, morality and the occult in Tanzania. In Moore, Henrietta L. and Todd Sanders (eds.): Magical Interpretations, Material Realities. Modernity, witchcraft and the occult in postcolonial Africa. London and New York: Routledge. 24 s.
*Sutton, Mark Q. and E.N. Anderson, 2004. Fundamentals of Ecology. Kap. 2 i Introduction to Culutural Ecology (s.31-52). Walnut Creek et.al.: AtaMira Press. 22 s.
Bøker som må kjøpes (eller lånes):
Barth, Fredrik 1994. Manifestasjon og prosess. Oslo: Universitetsforlaget.
Eidheim, Frøydis 1993. Sett nordfra. Kulturelle aspekter ved forholdet mellom sentrum og periferi. Oslo: Universitetsforlaget.(Opptrykt av pensumtjenesten).
Eriksen, Thomas Hylland. 2010. Små steder - store spørsmål: Innføring i
sosialantropologi. 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget.
Lee, Richard B. 2003. The Dobe Ju/'hoansi. Wadsworth: Thomson Learning.
Mauss, Marcel 1995 [1923-24]. Gaven: Utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn. Oslo: Cappelens upopulære.
Pensum skriveseminar, UiT høst 2018
Bøker
Brodersen, R. B., Bråten, F.J., Reiersgaard, A., Slethei, K. og Ågotnes, K., 2007. Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Oslo: Universitetsforlaget.
Bårnes, V. og Løkse, M., 2015. Informasjonskompetanse: håndbok i kildebruk og referanseteknikker. 2. utg. Oslo: Cappelen Damm.
Øyen, S.A. og Solheim B., 2013. Akademisk skriving. En skriveveiledning. Oslo: Cappelen Damm.
Artikler/bokkapitler som legges ut i Canvas
Busch, T., 2013. Særpreg ved akademiske tekster. I: T. Busch, utg. 2013. Akademisk skriving. For bachelor- og masterstudenter. Bergen: Fagbokforlaget, kp. 2.
Rasmussen, T., 2011. Akademisk autonomi. Norsk medietidsskrift, 18(2), s. 158-163.
Ytreberg, E., 2008. Et sjanger-relativistisk syn på fagskriving. Norsk medietidsskrift, 15(4), s. 343-350.
Østerberg, D., 2012. Om å skrive klart. I: A. Johansen, utg., 2012. Kunnskapens språk. Skrivearbeid som forskningsmetode. Oslo: Scandinavian Academic Press/Spartacus, s. 207-
223.
Totalt ca. 285 sider.
Fra SOA-1001- kompendiet
Berreman, G.D., 1962. Behind Many Masks. Ethnography and Impression Management in a Himalayan Village. I: The Society for Applied Anthropology, utg. 1962. Monograph Series. Lexington/Washington DC: The Society for Applied Anthropology, monografi nr. 4.
# Archetti, Eduardo. 1986. Et antropologisk perspektiv på kulturell endring og utvikling. Internasjonal politikk, nr. 4-5. S. 35 ¿ 59. 25. s.