Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
SPDPRA6 Praksis 6 - Prosjekt pasient/pårørende i et folkehelseperspektiv - 9 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for helse- og omsorgsfag
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved Bachelorutdanningen i sykepleie ved UiT Norges arktiske Universitet campus Harstad.
Innhold
Praksisstudier - 6 ukers varighet
Prosjektarbeid som metode, tverrfaglig samarbeid, helsefremming og forebygging.
Hva lærer du
Kunnskapsmål:
- Kjenne til å kunne drive prosjektarbeid
- Kunnskaper om prosjektarbeid som metode
- Kunnskaper om forbyggende helsearbeid
- Kunnskaper om helsefremming
Ferdighetsmål:
- Kunne anvende sykepleierens forebyggende og helsefremmende funksjon
- Kunne koordinere, lede og administrere grupper av pasienter, pårørende og medarbeidere.
- Kunne ivareta mennesker med ulike behov, og legge til rette for å fremme helse og forebygge sykdom
- Kunne gjennomføre prosjektarbeid og dokumentasjon av arbeidet
- Kunne fremme nytenkning og innovasjon innen folkehelse
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisning i klasserom, gruppearbeid med veiledning. Praksisstudier
Eksamen
Obligatorisk deltakelse i prosjektarbeid og undervisning.
Muntlig eksamen i gruppe, som vurderes til bestått / ikke bestått. Interne sensorer.
Pensum
Prosjektarbeid/ prosjektledelse
- Andersen, E. S., Grude, K. V. & Haug, T. (2016). Målrettet prosjektstyring. 7 utg. Oslo: NKI Forlaget.
- Esnault, M. (2018). Prosjektoppstart : du har ikke tid til å ha det travelt. 2. utg. Oslo: Gyldendal.
- Jessen, S. A. (2008). Prosjektledelse trinn for trinn : en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter (SMPer). 2. utg. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Folkehelse/helsefremming
- Gammersvik, Å. & Larsen, T. B. (2018). Helsefremmende sykepleie : i teori og praksis. 2 utg. Bergen: Fagbokforlaget.
- Finbråten, H. S. (2018). Health literacy i helsefremmende sykepleie s. 86-106..
- Langeland, E. (2018). Salutogenese som forståelsesramme i sykepleie. s. 157-174.
- Larsen, T. B. (2018). Helsebegrepet i helsefremmende arbeid. s. 37-47.
- Mittelmark, M. B. et al. (2018). Helsefremmende arbeid - ideologier og begreper. s. 14-35.
- Tveiten, S. (2018). Empowerment og veiledning: Sykepleierens pedagogiske funksjon i helsefremmende arbeid. s. 237-256.
- Mittelmark, M. B. et al. (2018). Helsefremmende arbeid - ideologier og begreper. s. 14-35.
- Fagbokforlaget. (u.å) Refleksjonsspørsmål. Helsefremmende sykepleie i teori og praksis. Torill Bogsnes Larsen og Åse Gammersvik. 2018. Tilgjengelig fra: https://bok.app.fagbokforlaget.no/helsefremmende-sykepleie-2 [lest 4. juli 2018]
- Haugan, G. & Rannestad, T. (red.). (2014). Helsefremming i kommunehelsetjenesten. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Haugan, G. (2014). Helsefremming blant mentalt klare langtidspasienter i sykehjem. s. 101-115.
- Hauge, S. (2014). Å arbeide helsefremmande i møte med personar med demens. s. 116-125.
- Mæland, J. G. (2017). Forebygging og folkehelsearbeid: mellom fag og politikk. I: Stamsø, M. A. (red.) Velferdsstaten i endring: Om norsk helse- og sosialpolitikk s. 339-361. Oslo: Gyldendal akademisk.