Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
STV-1004 Organisasjonsteori: Analyse av moderne organisasjoner - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en introduksjon til sentrale begreper, teorier og skoleretninger innen organisasjon og ledelse. Hensikten er å gi studentene et begrepsapparat som gjør dem i stand til å identifisere og analysere ulike trekk ved, og utfordringer i moderne organisasjoner.
Følgende delemner belyses:
- Organisasjonsteoriens nøkkelbegreper, historikk og skoleretninger
- Introduksjon av ulike organisasjonsprinsipper, herunder prosjektorganisering
- Ledelsesfagets historikk og ulike tilnærminger, ledelse i ulike nasjonale kontekster samt kjønn og ledelse
- Tilnærminger til omstilling og endring av organisasjoner
- Beslutningsteori: begreper og modeller
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- organisasjonsfagets historiske utvikling, og har bred oversikt over dets klassiske arbeider og begreper
- organisasjoners komponenter og kan beskrive hvordan disse påvirker hverandre, herunder omgivelsenes rolle
- ulike tilnærminger til, og perspektiver på ledelse
- organisatoriske prosesser som beslutnings- og endringsprosesser, og kan identifisere og beskrive hva som kjennetegner dem
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjenkjenne og identifisere trekk ved organisasjoner som er kritiske for å forstå hvordan de fungerer, internt og eksternt
- beskrive og analysere moderne organisasjoner og peke på utviklingsområder på basis av dette
- identifisere og analysere forskning om organisasjoner, og reflektere over relevansen av disse for praktiske og teoretiske formål
Kompetanse
- planlegge og gjennomføre prosjekter som omhandler organisasjons- og ledelsesrelaterte tema
- delta i diskusjoner om hvordan organisasjoner fungerer, og bidra til analyser som kan forberede praksis
- formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter:
Det gis 10 forelesninger og syv seminarer à to timer.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Studentene skal levere et obligatorisk arbeidskrav. Arbeidskravet skal besvares skriftlig, og er basert på en oppgitt problemstilling. Arbeidskravet skal besvares individuelt. Omfanget er på om lag 4-6 sider. Det gis individuell tilbakemelding på arbeidskravet, muntlig eller skriftlig.
Eksamen består av:
En 6 timers skoleeksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
PENSUM HØST 2018
STV 1004 Organisasjonsteori: analyse av moderne organisasjoner.
Oppføringene med lenker kan leses på nett eller lastes ned som pdf (du må være koplet til UiTs nettverk for å få tilgang).
Allison, G. (1969): Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis, American Political
Science Review, vol 63 (3): 689-718. ISSN: 15375943. (29 sider) http://www.jstor.org/stable/1954423?seq=1#page_scan_tab_contents
Alvesson, M., & Billing, Y. D. (1992): Gender and Organization: Towards a Differentiated Understanding. Organization Studies, 13(1), 073¿103. ISSN: 01708406 (26 sider) http://oss.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/017084069201300107
Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P.G. og K.A. Røvik (2004): Organisasjonsteori for offentlig sektor: Instrument, kultur, myte. Oslo: Universitetsforlaget, ISBN: 9788215025742. (kap. 1, 5, 7. Omlag 69 sider)
Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D. D., & Sanders, G. (1990): Measuring Organizational
Cultures: A Qualitative and Quantitative Study Across Twenty Cases. Administrative Science
Quarterly, 35(2), 286¿316. ISSN: 00018392 (27 sider) http://www.jstor.org/stable/2393392
Jacobsen, D.I. og J. Thorsvik (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Innføring i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget, ISBN: 9788245014457, (kap. 1 til og med 6, og kap. 9 til og med 12. Omlag 378 sider).
Olsen, J.P. (1972): Public Policy-Making and Theories of Organizational Choice.
Scandinavian Political Studies, vol 7 (72): 45-63. ISSN: 14679477 (15 sider). http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9477.1972.tb00555.x
Strand, T. (2007. Ledelse, Organisasjon og kultur. 2. Utgave. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 8276747078, (kap. 1, 2, 4, 8, 12, 13. Omlag 190 sider)
Sund, B. og Lines, R. (2014). Implisitte teorier om særtrekk ved norsk ledelse. Nordiske organisasjonsstudier, 16 (3), 56-79, Fagbokforlaget, ISSN: 15018237 (20 sider). https://nos.portfolio.no/download/7817259d-3862-446a-98cb-102723048ceb
Söderlund, J. (2005): Projektledning & projektkompetens : perspektiv på konkurrenskraft.
Malmö: Liber. ISBN: 9147075791. (kap 3: side 52-68; kap 6:110-127. 34 sider)
Weber, M. (1971): Byråkrati. I Weber, M. Makt og byråkrati. Oslo: Gyldendal, ISBN: 8205191182, (kap V. 50 sider).
Totalt: omlag 838 sider