Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
STV-3057 Organisatorisk omdømme - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Omdømme og omdømmehåndtering er en av samtidens dominerende organisasjonstrender både blant offentlige og private organisasjoner. Mens omdømme refererer til den samlede vurderingen av organisasjonen som gjøres av ulike interessenter, refererer omdømmehåndtering til hvordan organisasjoner aktivt forvalter sitt omdømme. Med bakgrunn i et organisasjonsfaglig ståsted belyses bakgrunn, innhold og betingelser for fremveksten og spredningen av denne trenden.
Følgende delemner belyses:
- Omdømmefagets historikk og nøkkelbegreper
- Tilnærminger til organisatorisk identitet: organisasjonsfaglig og bedriftsøkonomisk
- Omdømmemålinger som drivere for omdømme
- Verbale og visuelle virkemidler i organisatorisk omdømmehåndtering: logoer, farger, storytelling, verdier, slagord, visjoner
- Trusler mot identitet og omdømme, og strategier for omdømmeforsvar
- Offentlig sektor og omdømmetrenden: muligheter og utfordringer
- Omdømme og samfunnsansvar (Corporate social responsibility)
Søknadsfrist
Opptakskrav
Avlagt bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, administrasjonsfag eller statsvitenskap. Minst 30 studiepoeng innen fordypningsenheten skal være på 2000-nivå. Det skal også inngå 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag i opptaksgrunnlaget.
Det stilles et faglig minstekrav for opptak på karakteren C, som beregnes ut fra et gjennomsnitt av karakterer i fordypningsemnene.
Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- tilnærminger til omdømme og identitet, samt inngående kunnskap om forutsetninger og konsekvenser av ulike identitetsforståelser
- ideer som kan forstås i lys av den overordnede omdømmetrenden, herunder spesialisert innsikt i: omdømmebegrepet, CSR, verbale og visuelle identitetsuttrykk samt fasene i omdømmeprosessen
- strategier for omdømmeforsvar, og kan drøfte deres relevans i ulike situasjoner
- empiriske studier av omdømmetrendens utbredelse og spredning spesielt i offentlige organisasjoner.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende teorier om identitet og omdømmeforsvar i egne analyser og identifisere mulige tiltak med bakgrunn i disse
- peke på betingelser for og konsekvenser av ulike virkemidler i omdømmehåndteringen på bakgrunn av egne analyser
- analysere eksisterende teorier og metoder innen organisatorisk omdømme og skaffe seg oppdatert og spesialisert kunnskap i fagets deltema
Kompetanse
Studenten kan:
- foreta en kritisk vurdering av omdømmetiltak, virkemidler og målinger
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye prosjekter og bidra til større bevissthet om omdømmeprosjekters mulige effekter eksternt og internt
- formidle fagets teorier og problemstillinger, samt delta i diskusjoner på bakgrunn av egen og andres forskning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det gis totalt 20 timer undervisning. Undervisningen vil bestå av; forelesninger, diskusjoner i plenum og egenaktiviteter samt noe bruk av film og eksempler fra organisasjoners egenpresentasjoner på nett.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Muntlig presentasjon av oppgave gitt av faglærer. Presentasjonen vil ta utgangspunkt i emnets pensumlitteratur. Arbeidskravet kan besvares i grupper på to-tre studenter.
Eksamen består av:
En hjemmeeksamen som skrives på bakgrunn av oppgitt tekst. Omfanget skal være på om lag 4000 ord. Skrivefristen er 14 dager. Hjemmeeksamen skrives som individuell oppgave.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
PENSUM HØST 2018
STV-3057, Organisatorisk omdømme
Allen, T. og Simmons, J. (2006). Visual and verbal identity, I Clifton, R. og Simmons, J. (red) Brands and Branding, London, The Economist in association with Profile Books Ltd, ISBN 1 86197 664 x. (side 113-127, 14 sider)
*Antorini, Y. M., og Schultz, M. (2005). Corporate branding and the conformity trap, I M. Schultz, Y. M. Antorini & F. F. Csaba (Eds.). Corporate branding. Purpose/people/processes, København: Copenhagen Business School Press, ISBN: 8763001403/9788763001403, (s. 57-78, 21 sider).
*Benoit, W. L. (2015). Image Repair Theory in the Context of Strategic Communication, I Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) The Routledge Handbook of Strategic Communication, Routledge, Oxon, ISBN: 978-0-415-53001-9, (side 303-312, 9 sider).
Brønn, P. S. and Ihlen, Ø. (2009). Åpen eller innadvendt? Omdømmebygging for organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-35294-0 (kap. 4 s. 79-101 og kap. 6-8, s. 129-237, 126 sider).
*Campbell, J. L. (2007). Why would corporations behave in socially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility, Academy of Management Review, 32(3): 946-967, (21 sider).
*Coombs, W. T. og Holladay, S.J. (2015). Strategic Intent and Crises Communication: The Emergence of a Field, I Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) The Routledge Handbook of Strategic Communication, Routledge, Oxon, ISBN: 978-0-415-53001-9, side 497-508, (11 sider).
Deephouse, D. L., & Carter, S. M. (2005). An Examination of Differences Between Organizational Legitimacy and Organizational Reputation. Journal of Management Studies, 42(2): 329-360. (31 sider).
Drori, G.S., Delmstri, G. og Oberg, A. (2013). Branding the university: relational strategy of identity construction in a competetive field, i Engwall, L. og Scott, R.W. (red) Trust in Higher Education Institutions, Portland Press, ISBN: 978-1-85578-194-8, side: 137-152 (15 sider).
Delmestri, G. Oberg, A. og Drori, G.S. (2015). The Unbearable Lightness of University Branding, International Studies of Management & Organization, 42(2): 121-137, http://dx.doi.org/10.1080/00208825.2015.1006012
Engwall, L. og Kipping, M. (2013) Management Consulting: Dynamics, Debates, and Directions, International Journal of Strategic Communication, 7(2): 84-98 (15 sider), DOI: https://doi.org/10.1080/1553118X.2013.765436
Fombrun, C. and C. van Riel, B. M. (2004). Fame and Fortune: How successful companies build winning reputations, Upper Saddle River: Prentice Hall, ISBN: 0-13-714441-5, (kap. 5-10, s. 85-243, 156 sider).
Hatch, M.J. og Schultz, M. (2002). The Dynamics of Organizational Identity. I Human Relations, vol. 55 (8): 989-1018, Sage Publications, DOI: 10.1177/0018726702055008181, (29 sider).
Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) Strategic Communication. Opportunities and Challanges of the Research Area, I Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) The Routledge Handbook of Strategic Communication, Routledge, Oxon, ISBN: 978-0-415-53001-9, side 3-18 (15 sider).
Kvåle, G., & Wæraas, A. (2017). Organisasjon og identitet i eit symbolsk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, ISBN/EAN: 9788252192865
*Røvik, K. A. (2007). Omdømmehåndtering, i Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjoner. Oslo: Universitetsforlaget, ISBN: 978-82-15-01116-5, (kap. 9, s. 195-216, 20 sider).
Von Platen, S. (2015). The communication consultant: an important translator for communication management, I Journal of Communication Management, vol.19(2): 150-166 (16 sider), http://dx.doi.org/10.1108/JCOM-06-2013-0049
Wæraas, A. (2010). Communicating identity: A study of core value statements in regulative institutions, Administration & Society, 42 (5): 526-549, DOI: 10.1177/1470593108093325, (23 sider).
Wæraas, A., Byrkjeflot, H., and Angell, S. I. (red.) (2011) Substans og framtreden: Omdømmehåndtering i offentlig sektor. Universitetsforlaget: Oslo. ISBN: 978-82-15-01602-3, (kap 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13 og 15, 161 sider).
Wæraas, A., Bjørnå, H. og Moldenæs, T. (2014). Place, Organization, Democracy: Three strategies for municipal branding. I Public Management Review, 17 (9): 1282¿1304, DOI: 10.1080/14719037.2014.906965. (23 sider).
Totalt omlag 890 sider
Pensum merket med stjerne * finnes i kompendium, øvrige artikler ligger åpent tilgjengelig, mens bøker uthevet i sort bør kjøpes, eller lånes gjennom UB.