Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

STV-3057 Organisatorisk omdømme - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsvitenskap

Emnetype

Emnet tilbys som valgemne i masterprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet kan tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

STV-6313 Merkevarebygging og omdømme 7 stp

Innhold

Omdømme og omdømmehåndtering er en av samtidens dominerende organisasjonstrender både blant offentlige og private organisasjoner. Mens omdømme refererer til den samlede vurderingen av organisasjonen som gjøres av ulike interessenter, refererer omdømmehåndtering til hvordan organisasjoner aktivt forvalter sitt omdømme.  Med bakgrunn i et organisasjonsfaglig ståsted belyses bakgrunn, innhold og betingelser for fremveksten og spredningen av denne trenden.

Følgende delemner belyses:


Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

Avlagt bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, administrasjonsfag eller statsvitenskap. Minst 30 studiepoeng innen fordypningsenheten skal være på 2000-nivå. Det skal også inngå 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag i opptaksgrunnlaget.

Det stilles et faglig minstekrav for opptak på karakteren C, som beregnes ut fra et gjennomsnitt av karakterer i fordypningsemnene.

Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse

Studenten kan:  


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår på norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å få avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Det gis totalt 20 timer undervisning. Undervisningen vil bestå av; forelesninger, diskusjoner i plenum og egenaktiviteter samt noe bruk av film og eksempler fra organisasjoners egenpresentasjoner på nett.

Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Muntlig presentasjon av oppgave gitt av faglærer. Presentasjonen vil ta utgangspunkt i emnets pensumlitteratur. Arbeidskravet kan besvares i grupper på to-tre studenter.

Eksamen består av:

En hjemmeeksamen som skrives på bakgrunn av oppgitt tekst. Omfanget skal være på om lag 4000 ord. Skrivefristen er 14 dager. Hjemmeeksamen skrives som individuell oppgave.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen utlevering 22.10.2018 innlevering 05.11.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

PENSUM HØST 2018

STV-3057, Organisatorisk omdømme

Allen, T. og Simmons, J. (2006). Visual and verbal identity, I Clifton, R. og Simmons, J. (red) Brands and Branding, London, The Economist in association with Profile Books Ltd, ISBN 1 86197 664 x. (side 113-127, 14 sider)

*Antorini, Y. M., og Schultz, M. (2005). Corporate branding and the conformity trap, I M. Schultz, Y. M. Antorini & F. F. Csaba (Eds.). Corporate branding. Purpose/people/processes, København: Copenhagen Business School Press, ISBN: 8763001403/9788763001403, (s. 57-78, 21 sider).

*Benoit, W. L. (2015). Image Repair Theory in the Context of Strategic Communication, I Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) The Routledge Handbook of Strategic Communication, Routledge, Oxon, ISBN: 978-0-415-53001-9, (side 303-312, 9 sider).

Brønn, P. S. and Ihlen, Ø. (2009). Åpen eller innadvendt? Omdømmebygging for organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-35294-0 (kap. 4 s. 79-101 og kap. 6-8, s. 129-237, 126 sider).

*Campbell, J. L. (2007). Why would corporations behave in socially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility, Academy of Management Review, 32(3): 946-967, (21 sider).

*Coombs, W. T. og Holladay, S.J. (2015). Strategic Intent and Crises Communication: The Emergence of a Field, I Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) The Routledge Handbook of Strategic Communication, Routledge, Oxon, ISBN: 978-0-415-53001-9, side 497-508, (11 sider).

Deephouse, D. L., & Carter, S. M. (2005). An Examination of Differences Between Organizational Legitimacy and Organizational Reputation. Journal of Management Studies, 42(2): 329-360. (31 sider).

Drori, G.S., Delmstri, G. og Oberg, A. (2013). Branding the university: relational strategy of identity construction in a competetive field, i Engwall, L. og Scott, R.W. (red) Trust in Higher Education Institutions, Portland Press, ISBN: 978-1-85578-194-8, side: 137-152 (15 sider).

Delmestri, G. Oberg, A. og Drori, G.S. (2015). The Unbearable Lightness of University Branding, International Studies of Management & Organization, 42(2): 121-137, http://dx.doi.org/10.1080/00208825.2015.1006012

Engwall, L. og Kipping, M. (2013) Management Consulting: Dynamics, Debates, and Directions, International Journal of Strategic Communication, 7(2): 84-98 (15 sider), DOI: https://doi.org/10.1080/1553118X.2013.765436

Fombrun, C. and C. van Riel, B. M. (2004). Fame and Fortune: How successful companies build winning reputations, Upper Saddle River: Prentice Hall, ISBN: 0-13-714441-5, (kap. 5-10, s. 85-243, 156 sider).

Hatch, M.J. og Schultz, M. (2002). The Dynamics of Organizational Identity. I Human Relations, vol. 55 (8): 989-1018, Sage Publications, DOI: 10.1177/0018726702055008181, (29 sider).

Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) Strategic Communication. Opportunities and Challanges of the Research Area, I Holtzhausen, D. og Zerfass, A. (2015) The Routledge Handbook of Strategic Communication, Routledge, Oxon, ISBN: 978-0-415-53001-9, side 3-18 (15 sider).

Kvåle, G., & Wæraas, A. (2017). Organisasjon og identitet i eit symbolsk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, ISBN/EAN: 9788252192865

 

*Røvik, K. A. (2007). Omdømmehåndtering, i Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjoner. Oslo: Universitetsforlaget, ISBN: 978-82-15-01116-5, (kap. 9, s. 195-216, 20 sider).

Von Platen, S. (2015). The communication consultant: an important translator for communication management, I Journal of Communication Management, vol.19(2): 150-166 (16 sider), http://dx.doi.org/10.1108/JCOM-06-2013-0049

Wæraas, A. (2010). Communicating identity: A study of core value statements in regulative institutions, Administration & Society, 42 (5): 526-549, DOI: 10.1177/1470593108093325, (23 sider).

Wæraas, A., Byrkjeflot, H., and Angell, S. I. (red.) (2011) Substans og framtreden: Omdømmehåndtering i offentlig sektor. Universitetsforlaget: Oslo. ISBN: 978-82-15-01602-3, (kap 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13 og 15, 161 sider).

Wæraas, A., Bjørnå, H. og Moldenæs, T. (2014). Place, Organization, Democracy: Three strategies for municipal branding. I Public Management Review, 17 (9): 1282¿1304, DOI: 10.1080/14719037.2014.906965. (23 sider).

 

Totalt omlag 890 sider

Pensum merket med stjerne * finnes i kompendium, øvrige artikler ligger åpent tilgjengelig, mens bøker uthevet i sort bør kjøpes, eller lånes gjennom UB.