Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
HIS-6002 Reformasjonen 500 år - MOOC - 10 stp - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Denne høsten i 2017 markeres reformasjonsjubileet over store deler av verden. Det er 500 år siden Martin Luther 31. oktober 1517 offentliggjorde sin kritikk av avlatshandel, forestillingen om skjærsilden og andre forhold han mislikte ved den katolske pavekirke i Europa på begynnelsen av 1500-tallet. Kritikken var formulert gjennom 95 teser. Datoen i slutten av oktober 1517 har i ettertid blitt tatt som startpunktet for de protestantiske reformasjonsprosessene som bredte seg raskt utover Europa i løpet av 1500-tallet. Den katolske kirke møtte utfordringen gjennom det som har blitt omtalt som motreformasjonen. Rivaliseringen mellom de kristne religionene fikk stor betydning de neste to hundre årene, gjennom religionskriger, borgerkriger og samfunnsmessige endringer. Ikke minst var denne utviklingen av stor betydning for landene i Nord-Europa.
Reformasjons-MOOCen handler om denne utviklingen hvor det religionshistoriske perspektivet kaster lys over oppkomsten av Luthers tanker i Tyskland, mottakelsen av hans ideer i Danmark-Norge og dramatikken rundt innføringen av reformasjonen i England. I Norge faller reformasjonen sammen med tapet av politisk selvstendighet, og gjennom flere nettbaserte/internett- forelesninger legges det vekt på sammenhengen mellom de politiske, kulturelle og økonomiske virkningene av reformasjonen i nord, både på kortere og lengre sikt.
Forskningen rundt reformasjon og motreformasjon har vært meget omfattende og flerfaglig de siste tiårene og byr på flere spennende historiografiske emner med utfordringer av så vel teoretisk som empirisk art. Emnet gir en bred og aktuell innføring i den rikholdige historiefaglige og religionsvitenskapelige debatten på feltet.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Opptak skjer via EVU-web: https://fsweb.no/evuweb/Kursoversikt.seam?inst=uit
Hva lærer du
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- ha kunnskap om den religionshistoriske utviklingen i Europa, Norden og Danmark-Norge med fokus på 1500- og 1600-tallet
- ha kunnskap om reformasjonens forutsetninger og langtidsvirkninger for Norge generelt og Nord-Norge spesielt
- ha kunnskap om sentrale kildekategorier, særegne historiske problemstillinger og religionskritiske tema innen studiefeltet.
- ha kunnskap om hvilke spørsmål som har vært sentrale i religionsvitenskapelig og historisk forskning omkring reformasjonen
- historiografi og fagdebatt knyttet til reformasjon og reformasjonsprosesser i ulike deler av Europa
- kunnskap om jubileumsfeiringer og annen bruk av historie knyttet til reformasjonen
Ferdigheter:
- analysere og trekke egne slutninger om reformasjonsprosessene
- evnen til å kunne komparere i tid og rom
- organisere kunnskapen ut fra kildetekster
- anvende religionskritiske perspektiver i studiet av reformasjonens idegrunnlag
- kunne drøfte utfordringer med periodisering og spørsmålet om brudd og kontinuitet knyttet til reformasjonsprosessene i europeiske land
- vurdere historiebruk av reformasjonen
Generell kompetanse:
- Kunne formidle skriftlig historiefaglig og religionshistorisk materiale vedrørende reformasjonsprosessene
- Kunne jobbe selvstendig med historie- og religionsfaglige problemstillinger knyttet til reformasjonshistorien