Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
PED-3053 Vitenskapsteori - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse: innsikt i klassiske og moderne vitenskapelige tenkemåter og metoder og deres relevans for forskning i pedagogikk.
Ferdigheter: kunne gi en skriftlig presentasjon av vitenskapsteori og metodelære relevant for forståelsen av forskning i pedagogikk.
Kompetanse: kunne anvende vitenskapsteoretiske tenkemåter og metoder i forskningsarbeider i pedagogikk.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskravet er en hjemmeoppgave (ca. 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste av oppgaver utarbeidet av faglærer. Innlevering er 2 uker etter at oppgavesettet er utlevert. Studentene får individuell tilbakemelding på besvarelsen. Arbeidskravet, innlevering av hjemmeoppgave og frammøte for tilbakemelding, må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen er innlevering av bearbeidet versjon av besvarelse på arbeidskravet (ca. 3500 ord/10 sider). Innlevering til fastsatt dato, ca. 10 dager etter at arbeidskravet er gjennomført.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av neste semester.
Pensum
Artikler i kompendium
Bhaskar, R (2016) On the presuppositions and origins of the philosophy of critical realism, i Enlightened Common Sense. The Philosophy of Critical Realism, Oxon: Routledge, s. 1-22, 22 sider, ISBN 9780415583794
Cruickshank, J (2003) Realism and Sociology, London: Routledge, s. 144, 1 side, ISBN 0415261902
Fjelland, R (1999) Thomas Kuhn og teorien om vitenskapelige revolusjoner, i Innføring i vitenskapsteori, kap 6, s. 107-129, 22 sider, ISBN 8200129772
Gadamer, H G (1966/2003) Det hermeneutiske problems universalitet, i Forståelsens filosofi. Utvalgte hermeneutiske skrifter, Oslo: Cappelen, s. 52-68, 16 sider, ISBN9788202196363
Gilje, N & Grimen, H (1993) Forklaringstyper, i Samfunnsvitenskapens forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget, kap. 6, s. 106-141, 35 sider, ISBN 8200027880
Gilje, N & Grimen, H (1993) Hermeneutikk: forståelse og mening, i Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget, kap. 7, s. 142-174, 32 sider, ISBN 8200027880
Holst, C (2011) Kjønn, feminisme og vitenskap, I Balsvik, E & Solli, S M Introduksjon til samfunnsvitenskapene, Bind 2, Oslo: Universitetsforlaget, s. 318-335, 18 sider, ISBN 9788215018430
Højberg, H (2009) Hermeneutik. Forståelse og fortolkning i samfundsvidenskaberne, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 9, s. 289-324, 36 sider, ISBN 9788778672780
Koch, C A (2009) Kritisk rationalisme, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 2, s. 79-110, 41 sider, ISBN 9788778672780
Pedersen, E O & Toft, P (2009) Positivisme: erfaringsbaseret viden formulert i en logisk programme, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 1, s. 55-78, 23 sider, ISBN 9788778672780
Rendtorff, J D (2009) Fænomenologien og dens betydning, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 8, s. 259-288, 30 sider, ISBN 9788778672780
Schaanning, E (2010) Introduksjon, i Gadamer, H G Sannhet og metode. Grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk, Oslo: Pax forlag, s. 9-19, 11 sider, ISBN 9788253032320
Pensum i tillegg til kompendiet:
Lastes ned fra Elektroniske tidsskrift eller nettsteder:
Bhaskar, R, & Danermark, B (2006). Meta-theory, Interdisciplinarity and Disability Research: A Critical Realist Perspective. Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (4), s, 278-297, 19 sider, finnes på http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15017410600914329
De nasjonale forskningsetiske komitéene (2016), nettsted https://www.etikkom.no/ Se særlig Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi, 44 sider, finnes på https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/
Hempel, C G (1965) The Function of General Laws in History, i C G Hempel, Aspects of Scientific Explanation, New York: The Free Press, kap 9, s. 231-43, 12 sider, ISBN 9780029143407, finnes på https://www.jstor.org/stable/2017635
Popper, K (1959/2002) A Survey of Some Fundamental Problems, i The Logic of Scientific Discovery, London: Routledge, kap 1, s. 3-26, 23 sider, ISBN 0415278430, finnes på http://strangebeautiful.com/other-texts/popper-logic-scientific-discovery.pdf
Skinningsrud, T (2013) Meta-teori: kritisk realisme, i Fra reformasjonen til mellomkrigstiden. Framveksten av det norske utdanningssystemet, Dr.-philos.-avhandling, UiT, kap. 2, s. 57-86, 28 sider, finnes på http://munin.uit.no/handle/10037/5208
Smith, D W (2013) Phenomenology, I Zalta, E. N. (red), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), 21 sider, finnes på https://plato.stanford.edu/entries/phenomenology
Grunnbok
Rosenberg, A (2015) Philosophy of Social Science, Boulder: Westview Press, 347 sider, ISBN 9780813349732
Samlet 781 sider