Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
IHP1602 Bacheloroppgave i prosessteknologi - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Forkunnskapskrav:
100 stp. fra 1. og 2. års trinn innenfor samme studieprogram må være bestått innen 1. oktober. IGR1600 Matte 1 og IGR1601 Matte 2 må også være bestått. Evt. andre emner som er relevante for bacheloroppgaven må også være bestått. Dette avgjøres av emne ansvarlig.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Bacheloroppgaven avslutter studentens studieprogram og skal integrere viktige deler av studieprogrammets faglige innhold. Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Ny kunnskap innen en selvvalgt del av sitt fagområde
- Forståelse for metodisk arbeid, evne til refleksjon og evne til systematisk/vitenskapelig vurdering
- Kunne planlegge og utføre en selvstendig oppgave, formulere problemstillinger og analysere disse med utgangspunkt i både teoretisk og empirisk materiale og å gjennomføre en oppgave på en metodisk tilfredsstillende måte
Ferdigheter:
- Være i stand til å utarbeide konkrete problemstillinger av samfunnsmessig interesse innen fagområdet
- Kunne identifisere og vurdere litteratur som er relevant for problemstillingen
- Kunne gå i dybden på avgrensede problemstillinger og utarbeide konkrete løsningsalternativer på problemet
- Kunne dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk/vitenskapelig måte
Kompetanse:
- Innsikt i vitenskapelig redelighet og forståelse for etiske problemstillinger som er av relevans for problemstillingen
- Bevissthet om problemstillingens og arbeidets konsekvenser for enkeltmennesker, bedrift og samfunn
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og det legges vekt på at den utføres av studenter i grupper eller unntaksvis av enkeltstudenter. Oppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger fra samfunns- og næringsliv eller forsknings- og utviklingsarbeid.
Til gjennomføring av bacheloroppgaven skal hver student benytte 20/60 årsverk eller ca 28 timer per uke som utgjør totalt 600 timer.
Tilgjengelig intern veilederressurs per gruppe er 20 timer generell veiledning og prosjektmøter + 5 timer per student.
Hvert studieprogram har egne retningslinjer, og kravspesifikasjon for gjennomføring av bacheloroppgaven.
Eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
- Individuelt refleksjonsnotat som leveres sammen med sluttrapporten. Kan også inkluderes i sluttrapporten.
- Deltakelse på alle (3) statusmøter gjennom personlig nærvær, alternativt nettmøte for nettstudenter.
- Utarbeidelse av forprosjektrapport, og statusrapporter
Eksamen og Vurdering
Eksamensordningen er prosjekt med muntlig fremlegg.
Sluttkarakteren i form av bokstavskarakter (A-F) fastsettes ut fra en totalvurdering av prosjektstyring/prosess, sluttrapport og sluttfremlegg, der sluttrapporten teller mest.
Besvarelsene sensureres enten av en gruppe interne sensorer eller av en intern og en ekstern sensor. Emne ansvarlig er vanligvis også intern sensor. Veiledere kan rådspørres. Ved klage på karakter må en ny intern, og ny ekstern sensor oppnevnes.
Kontinuasjonseksamen
En ny Bacheloroppgave basert på en ny oppgavetekst kan skrives det påfølgende år.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Støttelitteratur:
Harald Westhagen m.fl., "Prosjektarbeid, utviklings- og endringskompetanse", 6 utg. (2008), pp352, Gyldendal Norsk forlag, ISBN/EAN: 978820538316