Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
SOK-2037 Ressursøkonomi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Naturressurser er en viktig del av næringsgrunnlaget i Norge, og utnytting av naturressurser står sentralt for levekårene våre. Første del av kurset gir en innføring i hvordan økonomisk utvinning av naturressurser virker under ulike markedsforhold. Det drøfter også hvordan offentlig politikk kan påvirke utnyttingen, hvilke kriterier som legges til grunn for utnyttingen av ressursene, og virkninger av ulike virkemidler i forvaltningen; avgifter, kvoter og konsesjoner. De ressursene som behandles er vill fisk, oppdrettsfisk og olje/gass.
Naturressurser har betydning for levekårene våre på flere måter enn som næringsgrunnlag. I andre del av kurset introduserer vi begrepet økosystemtjenester og viser hvordan naturressurser danner grunnlaget for en rekke økosystemtjenester. Vi viser også hvordan økosystemtjenester, som ofte ikke omsettes i markeder, kan verdsettes i kroner og øre.
I begge delene av kurset vil det være særskilt vekt på behandling av marine naturressurser.
Anbefalte forkunnskapskrav: Se oversikt nedenfor. Tilsvarende emner anbefales også.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten har følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- De prinsipper som ligger til grunn for økonomisk optimal forvaltning av fornybare naturressurser
- Redegjøre for ulike typer reguleringer både i miljøpolitikken og når det gjelder utnytting av naturressurser; for eksempel avgifter, kvoter og konsesjoner, forbud/påbud
Ferdigheter:
- Anvende bio-økonomiske modeller for å drøfte spørsmål om optimal forvaltning innen fiskeriene
- Anvende en modell for optimal slakting av oppdrettsfisk
- Klassifisere ulike typer økosystemtjenester
- Kjenne til og anvende de mest sentrale metodene for å verdsette økosystemtjenester som ikke omsettes i marked.
Kompetanse:
- Optimal høsting av fornybare ressurser
- Optimalt slaktetidspunkt for fisk i oppdrett
- Økosystemtjenester og hvordan disse kan verdsettes
- Norsk miljøpolitikk og virkemidler
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen som vurderes med bokstavene A - E for bestått, og F for ikke bestått.
Arbeidskrav: Det blir gitt tre oppgaver som skal besvares og leveres inn. Besvarelsene får vurderingene bestått eller ikke bestått. Alle besvarelsene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.
Kontinuasjonseksamen: Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
- Asche, F. and T.Bjørndal (2011) The economics of salmon aquaculture. John Wiley and Sons.
Supplerende: Bjørndal, T. (1987) Fiskeoppdrettsøkonomi. Cappelen, s. 92-116 (på Fronter)
- Flåten, O. og A. Skonhoft (2014) Naturressursenes økonomi. Gyldendal, Oslo, Kapittel 1, 2, 3, 6, 7, 11, 13
- Flåten, O. (2009) Bioøkonomi ¿ en innføring. Forelesningsnotater kap 1-9. Universitetet i Tromsø (kan lastes ned fra nettet)
- Roth, E., A.L.Toivonen, S.Navrud, B.Bengtsson, G.Gudbergsson, P.Tuunainen, H.Appelblad and G.Weissglas (2001) Methodological, conceptual and sampling practices in surveying recreational fisheries in the Nordic countries ¿ experiences of a valuation survey, Fisheries management and ecology, 8, 355-367 (på Fronter)
Supplerende lesing:
- Goulder, L.H. (2013) Markets for pollution allowances. What are the (New) Lessons, The Journal of economic perspectives, 27, 87-102
- Bruvoll, A.G. (2009) On the measurement of environmental taxes. Discussion paper No 599, Statistics Norway, Oslo
- Train, K. (2009) Discrete choice methods with simulation, chp. 2-3, Cambridge University Press