Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
RAD-2540 Bacheloroppgave - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for helse- og omsorgsfag
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Bachelor i radiografi og kan ikke tas som enkeltemne. Forkunnskapskrav: Bestått alle forutgående eksamener og praksisstudier.
Innhold
Emnet omhandler vitenskapens betydning for kunnskapsutvikling innen radiografi. Bacheloroppgaven skal ta utgangspunkt i et faglig relevant tema innenfor rammen av radiografstudiets mål. Det kan dreie seg om å anvende eksisterende kunnskap på en ny måte eller utvikle ny kunnskap. Studenten skal gjennom anvendelse av aktuelle forskningsmetodiske fremgangsmåter innhente og behandle kunnskap om et faglig tema i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse.
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske retninger
- vurdere forskningsetiske problemstillinger med vekt på informert samtykke, taushetsbelagte data og etiske konsekvenser
- begrunne og drøfte eget arbeid ut fra metodiske og forskningsetiske retningslinjer
- begrunne valg av forskningsmetode ut fra vitenskapsteori
- drøfte faglige spørsmål relatert til en vitenskapelig problemstilling
- anvende gjeldende forskningsetiske retningslinjer
- utføre og dokumentere et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en bacheloroppgave
- anvende forskningsmetodiske fremgangsmåter for å innhente og behandle kunnskap om et faglig tema i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse
- diskutere betydningen av forskning innenfor radiografifaget
- bidra til innovasjon og nytenkning innen radiografifaget
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger, gruppearbeid, seminar knyttet til oppgave.
Eksamen
Arbeidskrav: Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse og framlegg knyttet til prosjektbeskrivelsen.
Eksamen: Skriftlig oppgave over selvvalgt tema og individuell muntlig eksaminasjon. Varighet muntlig høring 30 min. Oppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 personer. Oppgaven må være bestått for å kunne gå opp til muntlig eksaminasjon. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksaminasjon. Ved vurdering av oppgave og eksamen benyttes karakterskalaen A-E for bestått og F for ikke bestått.