Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
ITE1907 Studentprosjekt (Teslaspole) - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet består av hovedtemaene Grunnleggende elektroteknikk (3 stp), Prosjektarbeid (2 stp) og Bygging, testing og montering av Tesla-spole (5 stp)
Grunnleggende elektroteknikk:
- Transformatorteori
- Høyspentteknikk
- Kabelteori
- Brytere og vern
- Kapsling
- Støyskjerming
Prosjektarbeid:
- Problembeskrivelse
- Fremdriftsplan
- Rapportskriving
- Presentasjon
Bygging, testing og montering av Tesla-spole:
- Bygging av kontrollpult
- Bygging av overspenningsvern
- Bygging av Tesla-spole
- Kabling og jording
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Kandidaten har kunnskap om:
- Resonanskretser
- Avstemte transformatorkretser
- Overspenningsvern
- Høyspentteknikk
- Prosjektadministrasjon og rapportering
Ferdigheter:
Kandidaten skal kunne:
- Bygge de nødvendige elementene i en fungerende Tesla-spole
- Dimensjonere kabler, jordingssystemer og vern
- Gjennomføre systematiske testprosedyrer og justeringer
- Lede og administrere et prosjekt
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan anvende deler av teorien innenfor andre fagområder
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav
Ingen
Eksamen og vurdering
Karakter for emnet bestemmes av en skriftlig sluttrapport (50%) og en avsluttende presentasjon (50%). Eksamener karaktersettes i henhold til regelen A - F, der A er det beste resultat og E er den laveste karakteren for å passere.
Vurderingsform: Samlet vurdering
Kontinuasjonseksamen
Det gis mulighet til å kontinuere gjennom en muntlig eksamen som karaktersettes i henhold til regelen A - F, der A er det beste resultat og E er den laveste karakteren for å passere.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Aage Rognsaa: Prosjektoppgaven - krav til utforming, Universitetsforlaget
Utdelte notater