Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

LPU-3000 Profesjonell utvikling i pedagogisk praksis - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet inngår som en del av studieprogrammet i Erfaringsbasert master i ledelse og profesjonell utvikling i utdanningssektoren. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Dette emnet danner det faglige grunnlaget for masterstudiet og fokuserer på praksis og profesjonell utvikling. Deltakernes erfaringer er utgangspunkt for å utforske, forstå, og utvikle praksis som belyses fra fagområdene ledelse, veiledning og aksjonsforskning. Det legges vekt på utvikling og endringsprosesser, læring- og læringsmiljø, danning og yrkesetikk, samt kommunikasjon og relasjon.

Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten skal ha:

Ferdigheter Studenten kan:

Kompetanse Studenten skal:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

3 samlinger på 2-3 dager over 1 semester. I studiet anvender vi varierte arbeids- og undervisningsformer med vekt på dialog og studentaktive arbeidsmåter.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Hjemmeeksamen med utgangspunkt i studentenes praksis. Oppgaven kan skrives individuelt (10-15 sider) eller i gruppe på inntil 3 studenter (15-20 sider).

Eksamen vurderes med ¿Bestått¿ / ¿Ikke bestått¿.

Ved karakter "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen innlevering_ 13.12.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Arnulf, J.K. (2012) hva er LEDELSE. Universitetsforlaget (135 s)

Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning. Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Elstad, E. & Helstad, K. (red.) (2014). Profesjonsutvikling i skolen, Kap 2 og 7. Oslo. Universitetsforlaget. (37 s)

Grimen, H. (2008) Profesjon og kunnskap. I Molander, A. og Terum, L.I.(red) Profesjonsstudier. Oslo. Universitetsforlaget. (16 s)

Irgens, E.J. (2007) Profesjon og organisasjon ¿ Å arbeide som profesjonsutdannet. Fagbokforlaget (237 s)

Jarvis, P. (2002) Praktikerforskeren ¿ udvikling af teori fra praksis. Alinea. København Kap 1,2,3,4,5,6,12,13 og 14 (65 s).

Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni. Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. I Nordisk pedagogikk, 15(2), 88-96. (8 s).

Mathisen, P. (2015) Mentor. Mentoring i teori og praksis. 2. utgave. Side 15-194. Bergen: Fagbokforlaget

Smeby, J. C. (2008) Profesjon og utdanning. I Molander, A. og Terum, L.I.(red) Profesjonsstudier. Oslo. Universitetsforlaget. (16 s)

Ulvik, M., Rises, H. og D. Roness (red.). (2016) Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Kap.1. (20 s) Oslo. Fagbokforlaget.

Wadel, C. (2014 ) Feltarbeid i egen kultur, Del 1. Flekkefjord. SEEK A/S (60 s)