Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

PSY-1505 Læringspsykologi - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på profesjonsstudiet i psykologi og kan derfor ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PSYKPRO-100 Kognitiv psykologi, læringspsykologi og pedagogisk psykologi 10 stp

Innhold

Dette kurset tar for seg kunnskaper fra læringspsykologi og pedagogisk psykologi for å bedre forstå mekanismer knyttet til mestring. Kurset er delt i to hoveddeler, en del basert på grunnleggende forskningsbaserte kunnskaper (2/3 av kurset), og en anvendt del (1/3 av kurset). Kursets første del omhandler basale læringsprinsipper og hvordan disse kan anvendes, og pedagogisk psykologiske tilnærminger til kunnskap, læring og læringsmiljøer. Kursets anvendte del omhandler eksempler på hvordan læringspsykologisk og pedagogisk psykologisk kunnskap kan brukes i praksis for å forstå ulike typer mestringsvansker og hvordan de kan forbedres ved bruk av anvendt atferdsanalyse eller andre tilnærminger relevant for mestring av atferds- eller læringsproblemer.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PSY-1501 Grunnleggende statistikk og metode, PSY-1508 Skriving og tekstarbeid med forskningsrapport I, PSY-1601 Psykologrollen: Profesjons- og egenutvikling, del 1, PSY-2544 Humanbiologi, PSY-2547 Kognitiv Nevrovitenskap

Hva lærer du

Kurset skal gi studenten kunnskaper og forståelse av basale begreper og læringsprinsipper innenfor læringspsykologien (eks. forsterkning, ekstinksjon, generalisering, med mer) anvendelse av læringsprinsipper (eks. anvendt atferdsanalyse), pedagogsk psykologi, med ulike teoretiske perspektiver på kunnskap, læring og læringsmiljøer, design og metoder innenfor læringspsykologi og pedagogisk psykologi. Atferdsproblemer i skolen, med teoretisk og praktisk kunnskap knyttet til ulike typer vansker, diagnostikk, mulige tiltak, og etiske spørsmål.

Det er et viktig siktemål for kurset å gi studenten trening i å se sammenheng mellom forskningsbasert kunnskap innenfor læringspsykologi og pedagogisk psykologi, og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i dagligliv og i skolesammenheng. Dette innebærer å definere problemer i praksis fra et lærings-/pedagogisk psykologisk perspektiv, og å bruke læringsteorier for å formulere fagrelevante løsninger for mestring.

Som en del av denne treningen skal studenten utforme et prosjektforslag, der en bestemt problemstilling knyttes til eksisterende forskningskunnskap. Etiske vurderinger vektlegges spesielt.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Kurset omfatter ca. 30 timer undervisning med tre sekvensielle grunnelementer med Basale læringsprinsipper (teori), Læring i et anvendt perspektiv (teori) og Atferdsproblemer i skolen (anvendelse).

Veiledning fås på valg av tema til eksamen.


Eksamen

Arbeidskrav:

 Eksamen:

Kurset omfatter øvelser og en avsluttende hjemmeeksamen på 10 sider (ca. 3500 ord). Tittelside, referanser og figurer kommer i tillegg. APA-formatet følges. Se for øvrig retningslinjene for hjemmeeksamen for informasjon om utforming [kommer]. Tema og problemstilling må godkjennes av fagansvarlig. Vi anbefaler at avtale om tema/problemstilling gjøres tidligst mulig i semesteret. Hjemmeoppgaven skal være et referat av minst to empiriske undersøkelser som fokuserer på samme eller nært beslektede problemstillinger, med følgende momenter:

 Oppgaven skal også ha

Det gis begrenset veiledning til denne oppgaven; faglærer vil være behjelpelig med valg og godkjenning av tema/problemstilling, samt tips om litteratur og annet man trenger for å komme i gang. Det gis ikke veiledning eller tilbakemelding på rapporten.

Karakterskala: A-F. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semester.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen innlevering_ 22.11.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Til forelesningene til Frode Svartdal (Utvalgte temaer innenfor læringspsykologi)

Svartdal, F., & Flaten, M. A. (1998). Læringspsykologi. Oslo: Ad Notam Gyldendal. http://www.psyk.cc/lbok/

http://uit-psyk.net/laring/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=30 

Til forelesningene til Knut Gundersen (ART)

Gundersen, K. og Moynahan, L. (2006) Nettverk og sosial kompetanse. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap. 15 og 16 (s 203 - 259).  Om ART på siden  ungsinn.uit.no/ 

 Til forelesningene til Tove Dahl (pensum gis via Fronter)