Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
PSY-1505 Læringspsykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kurset skal gi studenten kunnskaper og forståelse av basale begreper og læringsprinsipper innenfor læringspsykologien (eks. forsterkning, ekstinksjon, generalisering, med mer) anvendelse av læringsprinsipper (eks. anvendt atferdsanalyse), pedagogsk psykologi, med ulike teoretiske perspektiver på kunnskap, læring og læringsmiljøer, design og metoder innenfor læringspsykologi og pedagogisk psykologi. Atferdsproblemer i skolen, med teoretisk og praktisk kunnskap knyttet til ulike typer vansker, diagnostikk, mulige tiltak, og etiske spørsmål.
Det er et viktig siktemål for kurset å gi studenten trening i å se sammenheng mellom forskningsbasert kunnskap innenfor læringspsykologi og pedagogisk psykologi, og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i dagligliv og i skolesammenheng. Dette innebærer å definere problemer i praksis fra et lærings-/pedagogisk psykologisk perspektiv, og å bruke læringsteorier for å formulere fagrelevante løsninger for mestring.
Som en del av denne treningen skal studenten utforme et prosjektforslag, der en bestemt problemstilling knyttes til eksisterende forskningskunnskap. Etiske vurderinger vektlegges spesielt.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Kurset omfatter ca. 30 timer undervisning med tre sekvensielle grunnelementer med Basale læringsprinsipper (teori), Læring i et anvendt perspektiv (teori) og Atferdsproblemer i skolen (anvendelse).
Veiledning fås på valg av tema til eksamen.
Eksamen
Arbeidskrav:
- Obligatoriske øvelser (en del av undervisningen til Læring i et anvendt perspektiv).
- Obligatorisk undervisning (Atferdsproblemer i skolen).
Eksamen:
Kurset omfatter øvelser og en avsluttende hjemmeeksamen på 10 sider (ca. 3500 ord). Tittelside, referanser og figurer kommer i tillegg. APA-formatet følges. Se for øvrig retningslinjene for hjemmeeksamen for informasjon om utforming [kommer]. Tema og problemstilling må godkjennes av fagansvarlig. Vi anbefaler at avtale om tema/problemstilling gjøres tidligst mulig i semesteret. Hjemmeoppgaven skal være et referat av minst to empiriske undersøkelser som fokuserer på samme eller nært beslektede problemstillinger, med følgende momenter:
- Innledning (en diskusjon om tidligere forskning, en problemstilling, design og hypoteser)
- Metode (eks. informanter, materiell og prosedyre)
- Resultater og diskusjon av disse
- Diskusjon av etiske aspekter ved prosjektet
Oppgaven skal også ha
- Tittelside
- Sammendrag
Det gis begrenset veiledning til denne oppgaven; faglærer vil være behjelpelig med valg og godkjenning av tema/problemstilling, samt tips om litteratur og annet man trenger for å komme i gang. Det gis ikke veiledning eller tilbakemelding på rapporten.
Karakterskala: A-F. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Til forelesningene til Frode Svartdal (Utvalgte temaer innenfor læringspsykologi)
Svartdal, F., & Flaten, M. A. (1998). Læringspsykologi. Oslo: Ad Notam Gyldendal. http://www.psyk.cc/lbok/
http://uit-psyk.net/laring/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=30
Til forelesningene til Knut Gundersen (ART)
Gundersen, K. og Moynahan, L. (2006) Nettverk og sosial kompetanse. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap. 15 og 16 (s 203 - 259). Om ART på siden ungsinn.uit.no/
Til forelesningene til Tove Dahl (pensum gis via Fronter)