Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
PED-1013 Spesifikke lærevansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Språkvansker
- Lese- og skrivevansker/dysleksi
- Matematikkvansker
Emnet skal bidra til å legge grunnlag for studentenes videre profesjonell utvikling gjennom kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Emnet tilbyr ikke sertifisering for bruk av standardiserte tester på området.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Forkunnskapskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper: Ex.phil., Ex. fac. og PED-0001 Innføring i pedagogikk. Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Emnet gir kunnskap om ulike utviklingsforstyrrelser og lærevansker sett i relasjon til alderstypisk læring og utvikling innen de ulike vanskeområdene. Man får innsikt i hvordan skole og barnehage kan tilrettelegge for læring og utvikling for grupper med særskilte behov.
Ferdigheter
Emnet skal bidra til at studentene utvikler ferdigheter som styrker evnen til å anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger, herunder:
- delta i spesialpedagogisk og tverrfaglig kartlegging
- planlegge og gjennomføre tiltak på individ og systemnivå
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forskningsområder
- se den spesialpedagogiske handlingskjeden i sammenheng med andre aktører som barnets familienettverk og barnehage/skole
Generell kompetanse
Emnet skal bidra til at studentene skal kunne
- reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forsknings- og anvendelsesområder
- anvende teoretiske kunnskaper på praktiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 80 prosent av forelesningene og seminarene
- Ett muntlig fremlegg på seminar, enten av en artikkel eller et bokkapittel.
Eksamen og vurdering:
Eksamen består av hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 1800-2500 ord (ca. 5-7 sider). Det gis bokstavkarakterer fra A til F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Språkutvikling og språkstimulering
*Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. ISBN 978-82-02-23766-0.
- Kap. 4: Hvordan lærer barn språk?, s. 105-134.
- Kap. 6: De gylne årene: betydningen av tidlig stimulering, s. 181-199.
*Carlsen, Martin; Wathne, Unni og Blomgren, Gro (2012). Matematikk for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-978-9.
- Kap.2: Barns læring og utvikling i matematikk, s. 46-68.
Dysleksi
Helland, Turid (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0472-4. Kap. 1, 2, 3, 5 og 6 s. 11-89 og 123-202.
Refsdahl, Vigdis (2012). Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne. Cappelen Damm AS. ISBN 978-82-02-37270-5. Sidene 7-86.
Spesifikke språkvansker
Bele, Irene Velsvik (red.) (2008). Språkvansker - Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. ISBN 978-82-02-27724-6. Kap. 1-7, s. 9-164.
*Lyster, Solveig-Alma H. (2014). Språk- og talevansker hos barnehagebarnet - et avhjelpende og forebyggende perspektiv. I Bente I. Borthne Hvidsten (red.) Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1220-0. Kap. 14, s. 203-228.
Norbury, Courtenay F., Tomblin, J. Bruce og Bishop, Dorothy (red.) (2008). Understanding developmental language disorders: From theory to practice. Taylor & Francis Psychology Press. ISBN 978-1-84169-667-6 (pbk).
- Kap. 5: Specific language impairment, dyslexia and autism: Using genetics to unravel their relationship v/Dorothy Bishop, s. 67-78.
- Kap. 10: Improving grammatical skill i children with specific language impairment v/Susan Ebbels, s. 149-174.
Matematikkvansker
*Lunde, Olav (2008). Matematikkvansker. I: Anne-Lise Rygvold og Terje Ogden (red.) Innføring i spesialpedagogikk. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-36118-8. Kap. 3, s. 94-132.
Lundeberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Ostad, Snorre A. (2013). Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring. Læreboka forlag. ISBN 978-82-99474-29-0. 80 sider.
NB! Titler merket med * er samlet i et kompendium som kan kjøpes på Akademisk kvarter.