Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
PED-1001 Barn og unges utvikling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
Ferdigheter:
- kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:
- En ukes hjemmeoppgave over oppgitt tema, ca 1.400 ord ( 4 sider).
Eksamen/vurdering:
- Hjemmeoppgave over (1) en uke med oppgitt tema, ca. 2400 ord (ca. 7 sider).
Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Gulbrandsen, Liv Mette (red.). (2017): Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. (400 s.)
Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2015). Didaktisk arbeid. Kapittel 4: Teorier om læring. Gyldendal Akademisk. (27 s.)
Braarud, H. C., & Nordanger, D. Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for norsk psykologforening, 48, 968-972.
Nordanger, D. Ø. & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for norsk psykologforening, 51, 531-536.
NOU 2012: 5: Bedre beskyttelse av barns utvikling. Ekspertutvalgets utredning om det biologiske prinsipp i barnevernet. Vedlegg 1 og 2: 176-212.