Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
PED-3021 Kartlegging og rådgivning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- sakkyndighetsvurdering og bruk av bruk av individuelle opplæringsplaner som styringsredskap for spesialundervisning
- rådgivningsteorier
- det teoretiske grunnlaget for WISC-IV
Ferdigheter
Studenten kan:
- tolke WISC-profiler
- utforming og bruk av individuelle opplæringsplaner
- planlegge og gjennomføre rådgivningssamtaler
Kompetanse
- Planlegge å gjennomføre kartleggings- og utredningsarbeid som ledd i en sakkyndig vurdering
- Planlegge og gjennomføre rådgivningssamtaler innen spesialpedagogiske problemstillinger
- Delta i og lede tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert og går over ett semester. Emnet har en samling og et undervisningsomfang på om lag 30 timer.
Undervisningsform vil være forelesninger og praktiske øvelser i rådgivning.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 80% av all undervisning.
Eksamen består av:
- En oppgave over oppgitt tema utarbeidet av faglærer(ca 2500-2800 ord / 7-8 sider).
Innlevering til fastsatt dato.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F ikke er bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Lassen, Liv 2014 Rådgivning kunsten å hjelpe (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget (192 s)
Finn Hesselberg/Stephen von Tetzchner 2016 Pedagogisk psykologisk arbeid Del 1; 3.kap., Del 2; 4-5 kap. Del 3; 6,7, 9 og 10. kap., Del 4; 11 og 12. kap. (totalt 230 s.) Gyldendal Akademisk
Jorunn Holmberg, Sven Nilsen og Kjell Skogen (2015); Kultur for tilpasset opplæring, Cappelen Damm Akademisk (169 s)
Pedlex 2014: Spesialundervisning og IOP. Begreper, saksgang og regelverk. ISBN: 978-82-7841-876-5 ( 32 sider)
Jon Martin Sundet, (2015) Hva er intelligens. Universitetsforlaget (151 s)
Sollied, S. (2010) Ulike perspektiver former veilederrollen. I: Horgen, T. Slåtta, K. og Gjermestad, A. (2010) Multifunksjonshemming? Livsutfoldelse og læring. (s. 266 - 280) Oslo Universitetsforlaget. (14 sider)
Thompson, C. L. & & D. A. Henderson 2007. Counseling Children. Belmont, California: Thomson. Kap 2, 4-10, 12, 14-19 (11 sider)
Tilleggslitteratur:
Systemrettet arbeid etter opplæringsloven kapittel 9a Udir-4-2014
Opplæringslova
Utdanningsdirektoratets forslag til maler