Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
LOG-3100 Språkvitenskap, språkutvikling og innføring i logopediske emner - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir en innføring til det logopediske fagfeltet og vil gi studenten grunnleggende kunnskap som øvrige emner innen masterstudiet bygger på.
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Språkvitenskap.
- Språkets innhold (semantikk), form (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks) og bruk (pragmatikk).
- Språktilegnelse hos en- og flerspråklige barn.
- Inkludert sentrale teorier om hvordan barn tilegner seg språk, tale og kommunikasjon.
- Logopediske emner og omfanget av det logopediske fagfeltet.
- Språkvitenskap i logopedi, inkl. flerspråklighet.
- Fokus på forbindelsen mellom språk, tale og kommunikasjon og logopediske emner.
- Kommunikasjon.
- Transkripsjon.
- Fokus på fonetisk og fonologisk transkripsjon ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA).
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse Studenten skal ha teoretisk kunnskap om:
- Logopediske emner i lys av språk, tale og kommunikasjon.
- Språkets form, innhold og bruk (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk).
- Språktilegnelse i en- og flerspråklige kontekster.
- Omfanget av det logopediske fagfeltet.
- Kommunikasjon og kommunikasjonsvansker i et relasjonelt perspektiv.
- Analyse av språk og samtale.
- Transkripsjonsverktøyet IPA (det internasjonale fonetiske alfabetet).
- Anatomi og fysiologi: nese, munnhule og respirasjon.
- Språk-, tale- og kommunikasjonsvansker ved sansetap.
Ferdigheter Studenten skal kunne:
- Gjøre rede for sammenhengen mellom logopediske emner og språk, tale og kommunikasjon.
- Gi beskrivelser av språk, tale og kommunikasjon og benytte lingvistisk terminologi.
- Analysere språkdata.
- Utføre fonetiske transkripsjoner av normal og avvikende taleproduksjon ved hjelp av IPA.
- Lese og skrive fagtekster.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- 2 skriftlige innleveringer, hver med et omfang på 800-1000 ord.
Eksamen består av en hjemmeeksamen over én uke, med et omfang på 2500-3000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Ved karakter F (ikke bestått) tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Tekstmengde: ca. 800 sider.
Titler merket med * er samlet i et kompendium sammen med LOG-3105 og kan kjøpes på Akademisk kvarter.
Språk, kommunikasjon og språkutvikling
Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2008) Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kap. 3: Språk och språklig kommunikation, v/ Elisabeth Ahlsén og Ulrika Nettelbladt, og kap. 4: Barns språkutveckling, v/Sven Strömqvist. (Deler av boken inngår også i Taleflytvansker: Stamming og løpsk tale, og Stemmevansker).
*Bloom, Lois og Lahay, Margaret (1978). Language development and language disorders. New York: John Wiley & Sons. ISBN N/A. Kap. 1: A definition of language.
*Bjerkan, Kirsten Meyer; Monsrud, May-Britt og Thurmann-Moe, Anne Cathrine (2013). Ordforråd hos flerspråklige barn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-42386-2. Kap. 1: Introduksjon.
*Anderssen, Merete (2017). Enspråklig tilegnelse av norsk: fra ett ord til komplekse ytringer. I: Merete Anderssen og Kristine Bentzen. Flerspråklig utvikling hos barn i barnehagealder. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024684. Kap. 3.
*Anderssen, Merete (2017). Flerspråklig tilegnelse av norsk. I: Merete Anderssen og Kristine Bentzen. Flerspråklig utvikling hos barn i barnehagealder. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024684. Kap. 5.
Fonetikk (språklydlære) og fonologi (språklydsystem)
Abrahamsen, Jardar Eggesbø og Aleksander Morland (2010). Starthjelp i fonetikk og lingvistikk. Trondheim: Tapir. ISBN 978-82-321-0139-9. Kap. 3: Tonelag og intonasjon. (Deler av boken inngår også i Fonetisk transkripsjon).
Slethei, Kolbjørn (1996). Grunnbok i fonetikk for språkstudenter. Oslo: Cappelen akademisk forlag. ISBN 82-456-0038-5. Kap. 2, 3, 4, og 5.
*Kristoffersen, Kristian Emil, Simonsen, Hanne Gram og Sveen, Andreas (red.) (2005). Språk. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00760-0. Kap. 8, Fonetikk, og kap. 9, Fonologi.
Fonetisk transkripsjon og det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA)
Abrahamsen, Jardar Eggesbø og Aleksander Morland 2010. Starthjelp i fonetikk og lingvistikk. Trondheim: Tapir. ISBN 978-82-321-0139-9. Kap. 1: Artikulasjon og fonetisk transkripsjon.
*Baumann-Waengler, Jacqueline (2012). Articulatory and phonological impairments: A clinical focus, 4th ed. Allyn & Bacon. ISBN-13: 978-0132563567. ISBN-10: 0132563568 Kap. 3: Phonetic transcription and diacritics.
Howard, Sara J. & Heselwood, Barry C. (2002). Learning and teaching phonetic transcription for clinical purposes. Clinical Linguistics & Phonetics, 16, 5, 371-401. ISSN 0269-9206 print, ISSN 1464-507 6 online.
*The international phonetic alphabet (IPA) - Det internasjonale fonetiske alfabetet (revidert 2015). Lastes ned fra: http://www.phon.ox.ac.uk/jcoleman/IPA_Kiel_2015.pdf
IPA Chart, http://www.internationalphoneticassociation.org/content/ipa-chart, available under a Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported License. Copyright © 2015 International Phonetic Association.
Morfologi (ordlære), det mentale leksikonet og syntaks (setningslære)
Lind, Marianne og Kristoffersen, Kristian Emil (2014). Når språket svikter. Oslo: Novus forlag. ISBN 978-82-7099-785-5. Kap. 1: Språk og grammatikk, kap. 2: Ord og ordklasser, kap. 3: Det mentale leksikonet, kap. 4: Ordbøying og orddanning, og kap. 5: Syntaktisk analyse.
Klinisk språkvitenskap (lingvistikk) og språklig variasjon
*Crystal, David (2002). Clinical Linguistics. I: Mark Aronoff & Janie Rees-Miller (red.). The handbook of Linguistics. Blackwell Online. DOI: 10.1111/b.9781405102520.2002.00031.x Kap. 29.
*Kristoffersen, Kristian Emil; Simonsen, Hanne Gram og Sveen, Andreas (red.) (2005). Språk. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00760-0. Deler av kap. 1: s. 32-34. (Deler av boken inngår også i Språklig variasjon)
Språk-, lese- og skrivevansker
Klyve-Guldbrandsen, Kari (2008). Finner ikke ord ¿ om barn og unge med spesifikke språkvansker. Oslo: Afasiforbundet Norge. Film (34 min.)
Helland, Turid (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0472-4. Kap. 1: Hovedtema i boka, og kap. 2: Hvordan lærer barn språk.
Bele, Irene Velsvik (2008). Språkvansker ¿ Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. ISBN 978-82-02-27724-6. Kap.1: Tilnærminger til språkvansker og læring ¿ språk og makt, kap. 2: Spesifikke språkvansker, og kap. 3: Spesifikke språkvansker II.
Ervervede språkvansker: Afasi og traumatisk hodeskade, nevrologi
Lind, Marianne; Haaland-Johansen, Line; Knoph, Monica & Qvenild, Eli (2010). Afasi ¿ et praksisrettet perspektiv. Oslo: Novus forlag. ISBN 9788270995943. Kap. 1-5.
Kjærgård, Helle; Støvring, Bente og Tromborg, Åse (2012). Barnets lærende hjerne. Børneneuropsykologi, kognition og neuropædagogik. Fredriksberg: Frydenlund. ISBN 978-87-7118-069-5. Kap. 1: Kognition, kap. 2: Hjernen og kap. 6: Kommunikation.
Taleflytvansker: Stamming og løpsk tale
Guitar, Barry (2014). Stuttering. An Integrated Approach to its Nature and Treatment. 4. utgave. Baltimore: Lippincott Willams & Wilkins. ISBN 978-1-60831-004-3. Kap. 1: Introduction to stuttering, kap. 6: Theories about stuttering, og kap. 7: Normal disfluency and the development of stuttering.
Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2012). Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kap. 33: Stamming och skenande tal hos barn, og kap. 34: Stamming och skenande tal hos vuxna og ungdomar.
Stemmevansker
Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2012). Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kap. 19: Röststörningar ¿ allmän del v/Britta Hammarberg, Maria Södersten og Per-Åke Lindestad, kap. 20: Röststörningar hos barn och ungdomar, kap. 21: Funtionella och funktionellt organiska röststörningar.