Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13 - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet har to hovedfokus.
Det første er at det legges særlig vekt på utprøving og grunnleggende mestring av sentrale vurderings- og arbeidsformer.
Det andre hovedfokuset vil være læreren som leder av klassen med ansvar for utvikling av læringsmiljøet.
I og med at praksis gjennomføres som parpraksis, vil også kollegasamarbeid og veiledning være et tema.
Yrkesetiske problemstillinger vil inngå i alle sider av praksisopplæringa.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått praksis skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse Kandidaten har
- erfaringsbasert kunnskap om å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset ulike elevforutsetninger
- innsikt i skolens ulike læringsarenaer, utforming og ressurser, inkludert dens sosiale, kulturelle og fysiske omgivelser
Ferdigheter Kandidaten kan
- planlegge og gjennomføre tilpassede undervisnings- og læringsforløp i samsvar med læreplaner og lovverk
- bruke og begrunne ulike vurderingsformer og vurderingskriterier
- framstå som tydelig klasseleder og bidra til et læringsfremmende klassemiljø
- samarbeide med studentkollegaer, veiledere, andre lærere og ledelsen i undervisning og øvrige profesjonsaktiviteter
- bruke digitale verktøy i undervisning
Kompetanse Kandidaten kan
- reflektere over fag, undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner
- reflektere over profesjonsetiske perspektiver og vise vilje og evne til å respektere den enkelte elevs integritet
- kritisk vurdere egen og andres praksis
- bygge læringsfremmende relasjoner og kommunisere godt med elever, medstudenter, veiledere og øvrig personale
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan få vurdering i praksis:
- Aktiv deltakelse på all praksis og møtt alle krav i praksisen
- fulgt lærernes normale arbeidsdag og deltatt på ulike samarbeidsarenaer
- utarbeidet planer for undervisningsøkter som grunnlag for løpende veiledning
- levert planleggingsdokument før praksisbesøk fra universitetslærer
Praksis vurderes av en kommisjon som består av praksislærere og universitetslærer fra Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.
Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.
En student som får karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1- ett nytt forsøk på å bestå denne praksisperioden. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis påfølgende studieår.
Dersom studenten heller ikke da oppnår karakteren bestått i praksis, må studenten slutte på utdanningen.