Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
KVI-3211 Arktiske motiver - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Bachelorgrad, eller tilsvarende utdanning, med fordypning (90 stp.) i kunstvitenskap. Av de 90 stp. må 60 stp. være fra 1000-nivå og 30 stp. fra 2000-nivå. I tillegg kreves det et karaktergjennomsnitt tilsvarende C eller bedre i emnene som inngår i studieretningen i bachelorgradsprogrammet. Studenter med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre i faget som danner grunnlag for opptak.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- god kunnskap om kunst knyttet til nordområdene/Arktis, fra 1600-tallet til i dag
- grunnleggense kunnskap om arktiske diskurser og urfolksspørsmål
- grunnleggense forståelse av metoder, begrep og tolkninger knyttet til kunst og samfunn, visuell representasjon
Ferdigheter
- god evne til skriftlig og muntlig argumentasjon
- gjennomføre analytisk arbeid på et nivå som kreves ved et større vitenskapelig arbeid
- selvstendighet i egne refleksjoner om empiri og teori knyttet til tema
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er nettbasert. Alle læringsaktiviteter vil foregå i Fronter:
- 3 undervisningsbolker med nettforelesninger:
- Arktisk ikonografi
- Arktis på museum
- Arktis i samtidskunst
- 6 nettmøter: faglærer legger ut innledning/ kort presentasjon av tema i Fronter i forkant av nettmøtet. Hvert møte fokuserer på et utvalgt verk eller tema, med tilhørende utdrag fra relevant pensum. Studenten skal forberede seg ved å lese pensumtekst og formulere en kommentar (omfang: min.100-maks. 300 ord), som legges i Forum i forkant. Kommentarene brukes som utgangspunkt for eksamensbesvarelser, i form av mappetekster. Det forutsettes aktiv deltagelse på møtene.
- Work-shop: faglærere og studenter samarbeider om verk-analyser, teoretiske og faglige diskusjoner gjennom semesteret. I løpet av semesteret skal studentene jobbe med mappetekstene, pensumtekster og utvalgt empiri.
Kvalitetssikring: Emnet sluttevalueres
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Aktiv deltagelse på minimum 4 nettmøter:
- 4 kommentarer á 100-300 ord, presentert i Forum før møtene
- muntlig deltagelse
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Eksamen består av: Tre mappetekster á 4 sider/totalt 12 sider (utarbeidet med utgangspunkt i kommentarer til nettmøtene)
Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt., 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
* - digitalt kompendium tilgjengelig i Canvas
Bolk 1 Arktisk ikonografi
- Donald, Diana,The Arctic Fantasies of Edwin Landseer and Briton Riviere: Polar Bears, Wilderness and Notions of the Sublimei Nigel Llewellyn and Christine Riding (eds.), The Art of the Sublime, Tate Research Publication, januar 2013. 12 s.
- Fara, Patricia,Northern Possession: Laying Claim to the Aurora Borealis i History Workshop Journal No. 42, 1996. 22 s.
- Frank, Susi K.,Mythos of the North Pole: The Top of the World Nordlit 35, 2015. 10 s.
- Hinrichs, Nina,Das Eismeer - Caspar David Friedrich and the North Nordlit 23, 2008. 30 s.
- Høvik, Ingeborg, Heroism and Imperialism in the Arctic: Edwin Landseer´s Man Proposes - God Disposes i Nordlit 23, 2008. 12 s.
- Høvik, Ingeborg,"Framing the Arctic: Reconsidering Roald Amundsen´s Gjøa Expedition Imagery "i Nordlit 35, 2015. 23 s.
- *Matilsky, Barbara C., "François-Auguste Biard: Artist-Naturalist-Explorer" i Gazette des Beaux-Artes, februar 1985. 15 s.
- Mitchell, Timothy,Frederic Church's "The Icebergs": Erratic Boulders and Time's Slow Changesi Smithsonian Studies in American Art vol. 3, No. 4, 1989. 23 s.
- Pettersson, Lennart,Some aspects on the Pictures of the Northi Nordlit 23, 2008. 22 s.
- * Serck.Hanssen, Caroline, "Nordlysmotiver i kunsten", i Nordlyset Tromsø , Tromsø museum, Universitetsmuseet, 2004, s.40-46. 6 s.
- Valva, Margherita d´Ayala,Touristic and Chauvinistic Perspectives on the Arctic in the Italian Popular Press Some cases of literary and artistic reception, from the fin-de-siècle to the Fascist erai Nordlit 23, 2008. 37 s.
- * Aaserud, Anne, "François Auguste Biard : en fransk hoffmalers reise til Nordkalotten" i Voyage pittoresque, Nordnorsk kunstmuseum, 2005, s. 29-47. 18 s.
Bolk 2 Arktis på museum
- Houltz, Anders, Science, Geopolitics and Culture in the Polar Region : Norden Beyond Bordersi Sverker Sörlin, The Nordic Experience : Science, Geopolitics and Culture in the Polar Region, Taylor and Francis, 2013, s. 293-327. 34 s.
- * Clifford, James, "On Collecting art And Culture", s. 215-251, i James Clifford, The Predicament of Culture: Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, Cambridge: Harvard University Press, 1988. 36 s.
- Svensson, Tom G., Folk i arktis og sub-arktisOslo: Universitetets etnografiske museum, 1997. 60 s.
- * Aarekol, Lena, "Heroic Stories or Indigenous Perspectives? Polar Expedition Photographs in Norwegian Museum Exhibitions", s. 149-162, i Elizabeth Edwards og Sigrid Lien (red.), Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs, Ashgate 2014. 13 s.
Bolk 3 Arktis i samtidskunsten
- Banerjee, Subhankar,
- Bloom, Lisa E., ´Arctic Spaces: Politics and Aesthetics in True North and Gender on Ice´Journal of Contemporary African Art, Number 26, Spring 2010: 30-37. 8 s.
- Edwards, Elizabeth, Jorma Puranen ¿ Imaginary homecomingSocial Identities, 13504630, Vol. 1, Issue 2, August 1995. DOI:10.1080/13504630.1995.9959439 1 s.
- Eglinger, Hanna, Nomadic, ecstatic, magic: Arctic primitivism in Scandinavia around 1900Acta Borealia, Vol. 33, Issue 2, 2016: 189-214 DOI: 10.1080/08003831.2016.1238174. 26 s.
- Emmelheinz, Irmgard,Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies edited by Heather Davis and Etienne Turpin, London: Open Humanities Press, 2015: 131-142 12 s.
- Hansen, Christine, Photographing the Barents RegionThird Text, Vol. 25, Issue 2, 2011: 233-237 DOI: 10.1080/09528822.2011.560640. 5 s.
- Jonsson, Stefan,Where humanism finds its ends: lessons from Pia Arke and Katarina Pirak Sikku on the difficulty of narrating the ArcticStudies in Travel Writing, Volume 20, Issue 3, 2016: 226-236 DOI: 10.1080/13645145.2016.1212502. 11 s.
- Möller, Frank, ´"Wild Weirdness?" "Gross Humbugs!"Memory-Images of the North and Finnish Photography´ Journal of Northern Studies, Vol. 5, No. 2, 2011: 29-50. 22 s.
- Peck, Robert M.,The art of the Arctic: British painting in the Far North Journal for Maritime Research, Vol. 14, Issue 2, 2012: 67-93 DOI: http://dx.doi.org/10.1080/21533369.2012.730811. 27 s.
- Robbin, Libby, Dag Avango, Luke Keogh, Nina Möllers, Bernd Scherer og Helmuth Trischler,Three galleries of the Anthropocene The Anthropocene Review, Vol. 1, Issue 3, 2014: 207-224 DOI: 10.1177/2053019614550533. 18 s.
- Thisted, Kirsten,De-framing the Indigenous Body. Ethnography, Landscape and Cultural Belonging in the Art of Pia ArkeNordlit: Tidsskrift i litteratur og kultur, vol.16, nr. 1, mai 2012: 279-298. DOI:10.7557/13.2318. 22 s.
- Sloterdijk, Peter,Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologiesedited by Heather Davis and Etienne Turpin, London: Open Humanities Press, 2015: 327-340. 14 s.
- Sze, Julie,Environmental Justice Anthropocene Narratives: Sweet Art, Recognition, and RepresentationResilience: A Journal of the Environmental Humanities, Vol. 2, No. 2 (Sep. 25, 2015), upaginert. 16 s.