Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
STV-2004 Organisasjonsteori: Endring og ledelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Med bakgrunn i ulike organisasjonsteoretiske perspektiver belyses betingelsene for å endre organisasjoner, lederens rolle i endringsprosesser, og konsekvensene av slike endringer.
Følgende delemner belyses:
- Organisasjonsperspektiver som analyseverktøy: et rasjonelt, naturlig og åpent perspektiv
- Effekter av reform- og endringsforsøk
- Introduksjon av en skandinavisk tilnærming til endringsprosesser: skandinavisk nyinstitusjonalisme
- Ledelse i og av endringsprosesser: institusjonell ledelse, transformasjonsledelse og transaksjonsledelse
- Empiriske studier av endringsprosesser
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike organisasjonsteoretiske perspektiver, deres forutsetninger og anvendelsesområder
- reformers drivkrefter, innhold og effekter, og kan gi relevante eksempler på slike
- nyere perspektiver på endring av organisasjoner, herunder skandinavisk institusjonalisme
- nyere lederskapsteorier som: karismatisk ledelse og transformasjonsledelse, og har kjennskap til forskningen om ledelse i offentlige organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ulike organisasjonsteoretiske perspektiver i analyse av konkrete reformforsøk, og peke på begrunnelser, fokus og effekter av slike
- peke på mulige forklaringer på ulike endringsutfall med bakgrunn i egne analyser
- identifisere og analysere ledelsesrelaterte betingelser og forutsetninger i endringsprosesser
Kompetanse
- foreta en kritisk vurdering av evalueringer/studier av reformer og reformforsøk i ulike organisasjoner
- bidra til analyse av reformer og reformforsøk, og utveksle synspunkter med andre på bakgrunn av disse
- formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
10 dobbeltimer med forelesning (totalt 20 timer).
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Eksamen består av:
- En hjemmeeksamen på omlag 2.000 ord over oppgitt tema. Skrivefristen er en uke. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på om lag 3.000 ord.
- En 3 timers skoleeksamen.
Endelig karakter blir gitt på bakgrunn av en samlet vurdering av hjemmeeksamen og skoleeksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Både hjemmeeksamen of skoleeksamen må tas på nytt.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Pensum STV-2004 Organisasjonsteori: Endring og ledelse Våren 2018
Organisasjonsperspektiver og organisasjonsforståelser:
Scott W.R. og Davis, G.F. (2014. Organizations and Organizing: Rational, Natural and Open
system Perspectives, Pearson Education, ISBN 9781292039886, (kapittel 1 til og med 5 og 9
og 10, til sammen 181 sider).
* Olsen, J.P. (1988). Reorganisering som politisk virkemiddel og statsvitenskapen som
arkitektonisk disiplin, i Olsen, J.P. (red.): Statsstyre og institusjonsutforming. Oslo:
Universitetsforlaget, ISBN 82-00-02682-5. (s: 61-77, 15 sider).
Effekter av organisasjonsendringer: et instrumentelt, et nyinstitusjonelt og et
oversettingsperspektiv:
**Aberbach J.D. og Christensen T. (2014). Why Reforms so Often Disappoint, The American
Review of Public Administration, vol 44(1):3-16, DOI: 10.1177/0275074013504128 (14
sider).
http://arp.sagepub.com/content/44/1/3.full.pdf+html
**Askim, J., Christensen, T., Fimreite A.L., Lægreid, P. (2010). How to assess administrative
reform? Investigating the adoption and preliminary impacts of the Norwegian welfare
administrative reform, Public Administration, vol 88 (1): 232-246), DOI: 10.1111/j.1467-
9299.2010.01809.x (14 sider).
http://onlinelibrary.wiley.com/enhanced/doi/10.1111/j.1467-9299.2010.01809.x/
** Czarniawska B. og Sevon G. (1996/2011). Introduction, i Czarniawska, B. and Sevon, G.
(red.). Translating Organizational Change. Walter de Gruyter.) ISBN: 3-11-014868-
4/9783110879735 (s. 1-13, 12 sider).
http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10598102&ppg=1
* *Czarniawska B. og Joerges B. (1996/2011). Travels of ideas, i Czarniawska, B. and Sevon,
G. (red.): Translating Organizational Change. Walter de Gruyter ISBN: 3-11-014868-
4/9783110879735 (s. 13-49, 35 sider).
http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10598102&ppg=1
* Brunsson, N. og Olsen J.P. (1990). Kan organisationsformer väljas, i Brunsson, N. og
Olsen, J.P. (red): Makten att reformera. Stockholm: Carlsson Bokforlag, ISBN:9177983580
(s. 11-27, 15 sider).
* Brunsson, N. og Winberg, H. (1990). Att genomföra reformer, i Brunsson, N. og Olsen, J.P.
(red): Makten att reformera. Stockholm: Carlsson Bokforlag, ISBN: 9177983580 (s. 171-193,
21 sider).
*Christensen, T. og Lægreid, P. (2002). A Transformative Perspective on Administrative
Reforms, i Christensen, T. og Lægreid, P. (red.): New Public Management. The
transformation of ideas and practice. Ashgate Publishing Ltd, ISBN: 9780754632122. (s. 13-
39, 28 sider).
* Egeberg, M.(1989). Mot instrumentelle modeller i statsvitenskapen?, i Egeberg, M. (1989)
(red.): Institusjonspolitikk og forvaltningsutvikling. Bidrag til en anvendt statsvitenskap. Oslo:
Tano forlag, ISBN 82-518-2641-1 (s: 15-29, 14 sider).
* Egeberg, M. (1989). Effekter av organisasjonsendring i forvaltningen, i Egeberg, M. (red.):
Institusjonspolitikk og forvaltningsutvikling. Bidrag til en anvendt statsvitenskap. Oslo: Tano
forlag, ISBN 82-518-2641-1 (s: 75-94, 15 sider).
* Lindberg, K. og Erlingsdottir, G. (2005). Att studera översättingar. Två ideers resor i den
svenska hälso- och sjukvården, i Nordiske organisasjonsstudier, vol 7(3-4): 27-52, ISSN
1501-8237 (25 sider).
* Røvik, K.A. (1998). Når populære organisasjons-oppskrifter skal tas i bruk, i Moderne
organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-315-3 (26 sider).
* Sahlin-Andersson, K. (2002). National, International and Transnational Constructions of
New Public Management, i Christensen, T. og Lægreid, P. (red.). New Public Management.
The transformation of ideas and practice. Ashgate Publishing.I SBN 0-7546-1536-7 (43-73,
30 sider).
* Sevon, G. (1996/2011). Organizational Imitation in Identity Transformation, i Czarniawska,
B. and Sevon, G. (red.). Translating Organizational Change. Walter de Gruyter, ISBN: 3-11-
014868-4/9783110879735 (18 sider).
http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10598102&ppg=1
Ledelse:
**Byrkjeflot, H. (2008). Ledelse i politisk styrte virksomheter, forskningsstatus og
problemstillinger. Rapport til Kommunenes Sentralforbund, (49 sider). (lenke kommer)
*Byrkjeflot, H. (2011). Offentlig eller privat ¿ spiller det noen rolle for ledelse?, I Askvik, S.,
Espedal B. og Gammelsæter, H. (red). Kunnskap om ledelse- Festskrift for Torodd Strand,
Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-450-1187-6 (s. 43-65, 22 sider).
* Conger, J. A. (1999). Charismatic and Transformational Leadership in Organizations: An
Insiders Perspective on These Developing Streams of Research, i Leadership Quarterly, 10
(2), 145-179, ISSN: 1048-9843 (33 sider).
* Jermier, J. M. (1993). Introduction-Charismatic Leadership: Neo-Weberian Perspectives, i
Leadership Quarterly, 4(3/4), 217-233, ISSN: 1048-9843 (17 sider).
* Lægereid, P, Roness, P. G. og Rubecksen, K. (2009). Moderne organisasjonsoppskrifter i
norske direktorat: Frå leiing til styring?, i Nordiske organisasjonsstudier 11 (2); 3-25, ISSN
1501-8237 (22 sider).
*Selznick, P. (1957/1997). Lederskap, Tano Aschehoug, ISBN 82-518-3646-8 (106 sider).
** Yukl, G. (1999). An Evaluation of Conceptual Weaknesses in Transformational and
Charismatic Leadership Theories, i Leadership Quarterly, 10 (2), 285-305, ISSN: 1048-9843.
(20 sider).
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1048984399000132
Tekster som er merket med stjerne * trykkes opp i kompendium.
Tekster merket med ** er tilgjengelig fra Canvas (Du må være tilkoplet UiTs nett for å
få tilgang til artiklene som er lenket til eksterne kilder på nettet)