Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

REL-2050 Teori og metode II - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorgradsprogram i religionsvitenskap og teologi. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet er en videreføring av REL-1050 med vekt på grunnleggende teoretiske og metodologiske perspektiver. Ved siden av allmenn grunnlagsproblematikk vil kurset særlig fokusere på hermeneutiske, antropologiske og kulturanalytiske perspektiver, samt kildebruk og metodiske orienteringer.

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Fullført 60 studiepoeng på 1000-nivå i religionsvitenskap eller teologi, eller tilsvarende.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instrumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller integrere studenter med annet morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Emnet består av 20 timer forelesning/seminar. Det forutsettes at studentene er aktive i undervisningen, både når det gjelder presentasjon og diskusjon av pensumlitteraturen.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Eksamen består av: 1 uke hjemmeeksamen på 10 sider (ca 3500 ord) med gitt oppgavetekst som skrives ved slutten av semesteret. Foreleser tilbyr å gi råd mht. disposisjon og problemstilling.

Individuell muntlig eksamen ved semesterslutt som tar utgangspunkt i pensum og oppgaven.  

Endelig karakter blir gitt på bakgrunn av en helhetlig vurdering av hjemmeeksamen og individuell muntlig eksamen. Studentene kan kun gå opp til muntlig eksamen dersom hjemmeeksamen vurderes til bestått (A-E). Den muntlige eksamen virker justerende på oppgavens krakter.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Dato for eksamen

Hjemmeoppgave utlevering 22.05.2018 innlevering 29.05.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Barrett, Justin L., 2011. "Cognitive Science of Religion: Looking Back, Looking Forward". Journal for the Scientific Study of Religion, 50(2), 229-239.

Czachesz, István. 2017. "Cognition, Culture, and Religion: Surveying the Field". In: Niki Kasumi Clemens (ed), Religion: Mental Religion. Macmillan Interdisciplinary Handbooks. Farmington Hills, MI: Macmillan Reference USA, pp. 197-217.

Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelson, Lisbeth (eds), 2013. Religion i skrift: Mellom mystikk og materialitet. Oslo: Universitetsforlaget, pp. 240.

Kraft, Siv Ellen & Natvig, Richard J. (eds), 2006. Metode i religionsvitenskap. Oslo: Pax, pp. 274.

Lægreid, Sissel & Skorgen, Torgeir (eds), 2001. Hermeneutisk lesebok. Oslo: Spartacus, pp. 396.

Lægreid, Sissel & Skorgen, Torgeir, 2006. Hermeneutikk: en innføring. Oslo: Spartacus, pp 352. (optional)

Wendt, Bo A., 2006. "En text är en text är en text? Om en terminologisk tredelning av textbegreppet". Arkiv för nordisk filologi 121, pp. 253-274. (optional) (http://journals.lub.lu.se/index.php/anf/article/view/11756/10435)