Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

ITE1809 Datamaskingrafikk og spillprogrammering - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag

Emnetype

Teori og praksis går hånd i hånd, dvs. ca. halvparten teori og halvparten lab og øvingsoppgaver.

Kan tas av enkeltemnestudenter. Gjelder ikke Y-vei.


Innhold

Pensumet er innrettet på 3D-grafikk for spill og simuleringer og vil ta utgangspunkt i aktuelle 3D-grafikk plattformer.

3D grafikkprogrammering:


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1+R2 og Fysikk 1(eller tilsvarende)  eller 1-årig forkurs for ingeniører

Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag og 5198 for enkeltemner i ingeniør, nettbasert

Forkunnskapskrav: IGR1602.

Anbefalte forkunnskaper: Lineær algebra. ITE1900, ITE1901, ITE1805. Eller tilsvarende fag.


Obligatorisk forkunnskapskrav

IGR1602 Beregningsorientert programmering og statistikk

Hva lærer du

Kunnskaper

Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:

Generell Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og øvinger. Vekselsvis.

Eksamen

Arbeidskrav

Totalt 5 obligatoriske øvinger hvor alle må være levert og bestått. Det er krav til tilstedeværelse i 2/3 av alle gjennomførte forelesning/labtimer hvor lærer er til stede.

Eksamen og vurdering

Samlet vurdering (VS) med bokstavkarakter. Karakter i faget settes på bakgrunn av følgende elementer:

Alle må være levert og bestått.

Kontinuasjons­eksamen

Kontinuasjon på individuell e-test. Dette gjøres i påfølgende kontinuasjonsperiode. Ved ikke bestått på prosjektoppgave og/eller obligatorisk øvinger må emnet tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av emnet.


Dato for eksamen

E-test Narvik og nettstudenter 24.11.2017;E-test Bodø 24.11.2017;Prosjektoppgave i gruppe Narvik og nettstudenter innlevering_ 03.12.2017;Mappe innlevering_ 19.11.2017;Prosjektoppgave i gruppe Bodø innlevering_ 03.12.2017;Mappe innlevering_ 19.11.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Professional WebGL Programming, A. Anyuru. 2012. Wrox.

Learning Three.js: The JavaScript 3D Library for WebGL. J. Dirksen. 2013. Packt Publishing.

I tillegg: Diverse artikler og forelesninger publisert på It`s learning.

Støttelitteratur

"Interactive Computer Graphics, A Top-Down approach with WebGL.". 7th ed. E.Angel, D.Shreiner. 2014.

"Open GL ES 2.0 Programming Guide. A. Munshi m.fl. 2012