Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
MDV-1202 Læringssentre og dokumentinstitusjoner - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om de pedagogiske perspektivene bak læringssentrene
- har kunnskap om det samfunnsmessige og kulturelle grunnlag for fremveksten av læringssentrene
- forstår forholdet mellom den digitale revolusjon og læringssentrene
- vet forskjellen mellom en tradisjonell måte å tenke og drive et bibliotek på, og tankegangen bak læringssentrene
Ferdigheter
Studenten kan:
- redegjøre for hvordan et læringssenter er bygget opp og fungerer
- planlegge hvordan et bibliotek kan utvikles til et læringssenter basert på forskningsbasert kunnskap
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen vil bygge på prosjektpedagogiske prinsipper og er prosjektbasert. Det vil variere mellom forelesninger, studentfremlegg og ekskursjoner. Det kreves aktiv medvirkning fra studentenes side, bl.a. gjennom deltagelse på fremleggingsseminarer. I en prosjektorientert undervisningsform forventes studentene å selv ta ansvar for undervisningens innhold i større grad enn ved tradisjonell undervisning. På emnet praktiseres derfor en åpen undervisningsform der studenter og forelesere samarbeider om emnets innhold. Det blir ca. 52 timer undervisning fordelt over 13 uker.
Semesteroppgaven skrives under veiledning og det gis to veiledninger
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- En obligatorisk veiledning knyttet til eksamensoppgaven
- En muntlig presentasjon av det som skal være utgangspunkt for eksamensoppgaven.
- En presentasjon av en artikkel eller et kapittel i en bok hentet fra pensum. Presentasjonen skal skje i plenum.
- Obligatorisk deltagelse på ekskursjon. Ved sykdomsforfall må studenten levere et 2-3 siders notat som skisserer sentrale trekk ved den type læringssenter som er besøkt.
Eksamen:
- En 10 siders semesteroppgave med egendefinert eller oppgitt tema. Oppgaven bør påbegynnes i løpet av undervisningsperioden slik at ekskursjoner, diskusjoner og fremlegging av skisse kan være med å påvirke utformingen og fremdriften i oppgaven.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F/«ikke bestått» tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i vårsemesteret og 15. august for eksamen i høstsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Alexanderson, Mikael m.fl. (2004), "Textflytt och sökslump - informationssök via skolbibliotek". Liber Distribution, Stockholm
Barstad, Johan m.fl. (2007) "Skulebibliotek i Noreg. Kartlegging av skulebibliotek i grunnskule og vidaregåande opplæring". Møreforskning, Volda
"Bibliotekreform 2014, Del II Norgesbiblioteket - nettverk for kunnskap og kultur" ABM skrift nr. 31, Oslo
Baadshaug, Maren B. (2002) "Skolebiblioteket - et aktivt læringssenter". Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning, Universitetet i Oslo
Clarke, Peter (1999), «Audience needs and the nature of learning.» I: Nordisk Museologi (1), s. 101-114.
Egeland, Lars (2004), "Det handler om læring". ABM-utvikling, Oslo
Eisner, Elliot W. (2002) "What can eduction learn from the arts about the practice of education?", the encyclopedia of informal education
Gard, Hilde (2006), "Informasjon og læring i kunnskapssamfunnet". Norsk Pedagogisk Tidsskrift, årgang 90, s. 483-494.
Grenersen, Geir (2012), "What is a document institution" A case study from the
South Sámi community". Journal of Documentation, Vol. 68 nr. 1, s. 127-133
What is a document institution
Grenersen, Geir (2014), "Interpretations of Patterns and Actors in the Lapp Fund Documents." Proceedings from the Document Academy, Vol. 1, nr. 1, artikkel 3
Interpretations of Patterns and Actors in the Lapp Fund Documents.
Grenersen, Geir (2015), "Finnefondet: et fornorskningsinstrument eller et ekstra lønnstillegg?" Norsk Historisk Tidsskrift, bind 94, s. 609-633
Grenersen, Geir (2015), "The Role of the Libraries in the Norwegianization Policy 1880-1905." Proceedings from the Document Academy, Vol. 2 : nr. 1 , Artikkel 11
The Role of the Libraries in the Norwegianization Policy 1880-1905.
Grenersen G., Kemi K., Nilsen S. (2016),"Landscapes as documents - the relationship between traditional Sámi terminology and the concepts of document and documentation". Journal of Documentation, Vol. 72, nr. 6
Hidle, Knut (2007), "Mobilitet og det multikulturelle byrom". Nordisk Museologi, nr. 2, s. 25-45
Mobilitet og det multikulturelle byrom
Lang, Merike (2007), "Cultural memory in the museum and its dialogue with collective and individual memory." Nordisk Museologi (2), s. 62-75
Lindbach, Harald "Arkivinstitusjoner og dokumentasjonssentre - problemer og muligheter". Statsarkivet, Tromsø (u.d.)
Limberg, L. (2003), "Att söka imformation för att lära". PhD-avhandling, Högskolan i Borås
Att söka imformation för att lära
Meløe, J. (1990), "The two landscapes of Northern Norway". Acta Borealia, vol 7, nr. 1, s. 68-80
The two landscapes of Northern Norway
OECD (2012), "Connected Minds: Technology and Today's Learners", OECD Publishing, Paris. DOI:
Connected Minds: Technology and Today's Learners
Kuhlthau, Carol (2004), " Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Science. Westport, Libraries Unlimited, Connecticut
Tallaksen Rafste, Elisabeth (2001), "Skolebiblioteket - det `porøse´ rommet i skolen." Kap. 10 i "Et sted å lære eller et sted å være? En case-studie av elevers bruk og opplevelse av skolebiblioteket". Dr.gradsavhandling, Det utdanningsvitenskaplige fakultet, Universitetet Oslo
Aarekol, Lena (2009), «Kven culture and history in museum terms.» I: Kvenske minnesteder 1970 - 2001. Materialitet og minne. Doktorgradsavhandling i historie, UiT, s. 149 - 180