Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
MDV-1203 Bibliotek og formidling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en oversikt over forskjellige mediers utvikling og posisjon innenfor biblioteket i et historisk perspektiv og med vekt på dagens situasjon.
Emnet innledes med et overblikk over bok- og lesehistorie, samt den kanon som er aktuell i dag. Videre vil det bli gått igjennom nyere medier, med en hovedvekt på digitale medier, der også framtidens mediale utfordringer skisseres. Denne kunnskapen settes opp mot forskjellige brukergrupper, der spørsmål knyttet til forholdet mellom bibliotekenes tilbud og brukernes ønsker og behov står sentralt.
Emnet retter seg til alle med en interesse for bok- og mediehistorie fra et institusjonelt og brukerorientert perspektiv.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om ulike medier med spesielt hensyn til deres historiske utvikling og rolle for ulike brukergrupper
- forståelse av forskjellige medier og dokumenttyper med hensyn til kvalitet og relevans for forskjellige bibliotek
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere medier og dokumenttyper for forskjellige brukergrupper i moderne bibliotek
- sette dagens bibliotekutvikling inn i en større historisk sammenheng
- forstå og problematisere sentrale utfordringer for det moderne biblioteket, blant annet samlingsutvikling og vedlikehold.
- planlegge og vurdere egnede metoder for medieformidling til ulike brukergrupper
grunnleggende formidlings- og presentasjonsteknikker relevant for bibliotek
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- ett blogginnlegg på ca. 350 ord (bokanmeldelse, filmanmeldelse eller rapport fra formidlingsarrangement på bibliotek)
- deltakelse i minst ett formidlingsarrangement på f.eks. Tromsø bibliotek
- deltakelse på formidlingsseminar, inkludert en muntlig framføring på 5-10 minutter
- teoretisk refleksjonsnotat (ca. 4 sider)
Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Time New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.
Eksamen består av:
- Muntlig eksamen (20-25 minutter)
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F/«ikke bestått» tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i vårsemesteret og 15. august for eksamen i høstsemesteret.
Pensum
David Finkelstein and Alistar McCleery (2005): An Introduction to Book History, New York
Astrid Holmefjord m.fl. (red.) (2003): Håndbok i barnebibliotekarbeid. Å formidle litteratur for barn, Bergen
Helge Ridderstrøm og Tonje Vold (red.) (2015): Litteratur- og kulturformidling. Nye analyser og perspektiver, Oslo
Artikler og annet materiale gjøres tilgjengelig via UB/Fronter.