Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

ITE1808 Spilldesign og 3D-modellering - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag

Emnetype

Overveiende teoretisk med øvinger.

Kan tas av enkeltemnestudenter. Gjelder ikke Y-vei.


Innhold

Emnet har en rød tråd som går fra konstruksjon av 3D modeller til at disse kan benyttes i simulering eller dataspill. Først er fokus på 3D modellering og bruk av 3dsMax som verktøy til konstruksjon, teksturering, animering og eksport av objekter. Deretter settes fokus på spilldesign og hvilke komponenter og ferdigheter som trengs for å lage et dataspill. Spørsmålet «hva gjør et spill bra?» står sentralt i utforskningen av de ulike komponenter som inngår i et dataspill. Tidligere studenter har konstruert dataspill i Unreal Engine og dette spillet skal foredles og videreutvikles med både nye modeller og funksjonalitet. Dette er et stort spill og arbeidet organiseres som flere prosjekter hvor man samarbeider og deltar på ulike deler av spillets utvikling. Her vil man få anvende alle gjennomgåtte teknikker for å kunne utvide spillet.

Kurset tar opp tema for hva som er viktig når man skal designe et spill, hvilke aspekter skal til for at et spill blir bra. Dette involverer psykologi, drama, kunstnerisk uttrykk, menneske-data interaksjon, kunstig intelligens, m.v. og man kommer frem til en diskusjon om hva som skal til for å lykkes med et spill.


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1+R2 og Fysikk 1 (eller tilsvarende) eller 1-årig forkurs for ingeniører

Søknadskode:9391 for enkeltemner i ingeniørfag og 5198 for enkeltemner i ingeniør, nettbasert

Anbefalte forkunnskaper: ITE1900


Hva lærer du

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesning på datalab og øvinger/prosjekt på datalab. Flertallet av arbeidskrav er selvstendige oppgaver og det kreves deltakelse i ett prosjekt bestående av flere prosjektgrupper.

Eksamen

Arbeidskrav

Et antall øvinger: Publisert på emnets nettsider

Eksamen og vurdering

Mappevurdering (L) med bokstavkarakter og følgende innhold (vurderingsgrunnlag):

Øvinger: Skisse, tekstur (godkjent / ikke godkjent)

Arbeider i 3dsMax: modeller, karakter, animasjon (bokstavkarakter)

Større oppgave med UDK/UE4 (prosjekt): (bokstavkarakter)

Flervalgstest for deler av pensum (bokstavkarkater).

Øvinger, arbeider, prosjekter og eTest kan vektes ulikt i sitt bidrag til sluttkarakter i emnet. Alle deler må være bestått for å få karakter i emnet. Dersom deler av vurderingsgrunnlaget mangler må emnet tas på nytt ved neste ordinære avvikling.

Kontinuasjons­eksamen

Komplettering av mappen innen avtalt frist under forutsetning at det ikke mangler elementer i vurderingsgrunnlaget som nevnt over. Frist er innen påfølgende kontinuasjonsperiode.


Dato for eksamen

Mappevurdering klasse Narvik og nettstudenter innlevering_ 11.12.2017;Mappevurdering klasse Bodø innlevering_ 11.12.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Forbehold om endringer

Pensum:

3D modellering:

Autodesk 3ds Max 2010, Foundation for Games: ISBN 978-0-240-81194-9

Spilldesign:

Ernest Adams, Fundamentals of Game Design, ISBN-13: 978-0-321-64337-7 Pearson©2010

Forelesninger og gjennomgått materiale

Støttelitteratur

Pete Draper, Deconstructing the Elements with 3ds Max, ISBN:13:978-0-240-52019-3

Michele Bousquet, How to Cheat in 3dsMax 2011, 978--0-240-81433-9

Richard Rouse III, Game Design Theory & Practice, second edition. , Wordware Publishing, Inc. ISBN: 1-55622-912-7, 2004.

Katie Salen and Eric Zimmerman, Rules of Play: Game Design Fundamentals, The MIT Press, 2004.

+ diverse artikler knyttet til forelesningstema.