Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

PFF-5011F Praksis del 1 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag - 0 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er en obligatorisk del av praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet har to hovedfokus.

Det første er at det legges særlig vekt på utprøving og grunnleggende mestring av sentrale vurderings- og arbeidsformer og observasjonsmetoder.

Det andre hovedfokuset vil være læreren som leder av elevens lærinsgprosesser med ansvar for utvikling av arbeids- og læringsmiljøet.

Hvis praksisopplæringen gjennomføres som parpraksis, vil også kollegasamarbeid og kollegabasert veiledning være et tema.

Yrkesetiske utfordringer vil inngå i alle sider av praksisopplæringen.


Hva lærer du

Etter bestått praksisopplæring skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praksisopplæringen er obligatorisk del av en samlet del av PPU Y og utgjør til sammen ¿ 35 dager i den første praksisdelen.

Det skal gjennomføres10 dager praksis på ungdomsskole (8. ¿ 10 trinn), 1. studieår.

Studenter som er tilsatt i skolen, bør ha minimum 50 % av praksis på annen skole enn egen arbeidsplass eller i en annen klasse. Praksis skal til vanlig gjennomføres som gruppepraksis.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan få vurdering i praksis:

Eksamen består av:

Praksisopplæringen vurderes av en kommisjon som består av praksislærere og faglærer fra UiT, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.

En student som får karakteren ¿ikke bestått¿ i praksis, kan gjøre 1- ett ¿ nytt forsøk på å bestå denne praksisperioden. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis påfølgende studieår.

Dersom studenten heller ikke da oppnår karakteren bestått i praksis, må studenten slutte på utdanningen.


Pensum

Felleslitteratur (Det tas forbehold om evt. endringer):

 

 

 

Kompendium med relevante fagartikler.

 

Kompendium foreligger til salg på trykkeriet på campus Alta ved studiestart.

Fagstoff på Utdanningsdirektoratets nettsider:

Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf

Klasseledelse: http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Klasseledelse/

Vurdering for læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/4-prinsipper/

Lokalt læreplanarbeid: http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Veiledning-i-lokalt-arbeid-med-lareplaner/

Læringsstrategier: http://www.udir.no/upload/larerplaner/veiledning/laringsstrategier.pdf

Læringsstrategier (fra Utdanningsdirektoratet og Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger): http://lesesenteret.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/laringsstrategier-i-flere-fag.pdf

Minoritetsspråklige: http://www.udir.no/Spesielt-for/Minoritetsspraklige-elever/Kompetanse-for-mangfold/

 

Det finnes for øvrig ytterligere læringsressurser på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no)

 

Artikkel som kan lastes ned fra nettet:

Markussen, E., Lødding, B. og Holen, S. (2012): Rapport 10/2012 De´hær e´kke nokka for mæ. Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011. Nifu : http://www.nifu.no/files/2012/11/NIFUrapport2012-10.pdf

 

Annen relevant litteratur:

Kunnskapsløftet LK 06.

Læreplan for grunnskole, videregående skole og voksenopplæring. Generell del.

Læreplaner for videregående opplæring.

Opplæringslova. Lov om grunnskole og videregående opplæring.

Bø, I & Helle, L. (2013): Pedagogisk ordbok. Praktisk oppslagsverk i pedagogikk, psykologi og sosiologi. Universitetsforlaget

 

Støttelitteratur

Følgende bøker anbefales som støttelitteratur:

 

* Finnes som gratis elektronisk utgave, sjekk Bibsys

Faglig oppdatering:

Les:

Raaheim A. (2014): Råd og tips til deg som skal studere. Gyldendal, Oslo

Pensumbok: Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2014): Didaktisk arbeid. Gyldendal

ISBN 978-82-05-44710-3, h.

Les boka Didaktisk arbeid av Lyngsnes og Rismark, og reflekter omkring lærerrollen på bakgrunn av det dere leser. Hvilke oppfatninger hadde dere av læreryrket og lærerrollen da dere søkte dere inn på Praktisk pedagogisk utdanning, og endrer det dere leser i pensumboka deres oppfatning av læreryrket?

Boka vil også bli brukt som lærebok i øvrig undervisning/studentarbeid i løpet av studieåret.

Dette er et godt utgangspunkt før vi møtes i uke 37.