Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
GLU-1202 Mat og helse: Matkultur og eksperimentell matlaging (modul 3) - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
- Matkultur nasjonalt og globalt
- Mat og religion
- Tabuer
- Matvaregrupper
- Kosthold for ulike grupper
- Eksperimentell matlaging
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal:
- Ha kunnskap om ulike kulturer og tabuer relatert til mat.
- Ha kunnskap om begrepet trygg mat og hvordan trygg mat kan sikres gjennom matvareproduksjonskjeden.
- Ha kunnskap om ulike måltidstradisjoner i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne planlegge og lage trygg og innbydende mat i tråd med de nasjonale kostanbefalingene
- Kunne praktisere teoretiske kunnskaper, samt utvikle kreativitet og estetisk sans ved å lage ulike retter fra ulike kulturer.
- Kunne finne frem, lese og vurdere innholdet i vitenskapelige artikler og rapporter med relevans for faget mat og helse.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne legge forholdene til rette for trivsel og gode måltidsmiljø
- Kunne redegjøre for sammenhengen mellom kosthold og helse
- Kunne formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling i de miljøer de skal jobbe i.
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Emnet evalueres skriftlig i løpet av programperioden
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg for eksamen:
- 80 % deltakelse på undervisning
- en praktisk-metodisk oppgave i gruppe
Eksamen består av:
- en skriftlig hjemmeeksamen over to dager
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakterer etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Brean A. og Aurstad S: (2014). Allergi og matintoleranse. Håndbok for et godt liv. Kom forlag. Son.
Holte og Wilhelmsen. (2009). Mat og helse i skolen. En fagdidaktisk innføring. Fagbokforlaget.
Korsnes B. (2024). Mat og helse. 2. utg. Cappelsen akademisk forlag. Oslo.
Amilien A. og Krogh E (2007). Den kultiverte maten. Fagbokforlaget. Bergen.
Nettsider
odin.dep.no
sifo.no
skolenett.no
dinkost.no
seafood.no
tine.no