Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

PFF-5010F Profesjonsfag del 1- Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag - 30 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er en obligatorisk del av praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PFF-5010 Profesjonsfag del 1- Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag 30 stp

Innhold

Emnet består av pedagogikk og yrkesdidaktikk.

Lærerens sentrale oppgave er å planlegge og gjennomføre opplæring og vurdere og veilede elevene i deres læringsarbeid. For å kunne planlegge undervisning, må studentene ha kunnskap og ferdighet i læreplananalyse og læreplanarbeid og kompetanse i å omsette de faglige kompetansemålene i læreplanen til praktisk undervisning.  Ledelse av læreprosesser introduseres som en viktig del av lærerrollen. Vurderingsformene i studiet skal være forskningsbaserte, læringsorienterte og varierte.

Kunnskap om elevenes læreforutsetninger og livsverden er nødvendig for å gi en undervisning som er tilpasset mangfoldet blant elevene. Observasjon av elevene i deres læringsprosesser er viktig for å utvikle kunnskap. Forskningsmetoder med fokus på observasjon på ulike læringsarenaer vil vektlegges.

Kunnskap om elever som strever og er i krise. Økt globalisering krever både nasjonalt og internasjonalt perspektiv og studentene må derfor ha innsikt i barn og unges rettigheter. Emnet vil ha et fokus på hvilke tiltakskjede som skal benyttes når elver vekker bekymring.

Sentrale læringsteorier vil bli knyttet opp mot yrkene og studentens praksiserfaringer. Kunnskap om sentrale læringsteorier og hvordan lærings skjer vil også stå sentralt i arbeidet med å tilpasse opplæringa til elevenes ulike forutsetninger og i å utvikle gode læringsstrategier.

Studentene skal gjennom arbeidet med det faglige lærestoffet utvikle kompetanse om sentrale pedagogiske og yrkesdidaktiske teorier og modeller.

Yrkesopplæringen er organisert i fag, allmenndannende og spesifikke yrkesfag. Yrkesfagene, deres egenart og legitimering i samfunn og skole og deres utvikling, vil være sentrale temaer. Studiet vil også fokusere på samspillet mellom den kunnskap og kompetanse de allmenndannende fagene og yrkeskunnskapene representerer. De grunnleggende ferdighetene og yrkesretting av fellesfagene blir vektlagt i studiet.

Yrkesetisk kompetanse og danning inngår i alle sider ved lærerarbeidet. Gjennom studiet skal studentene tilegne seg kompetanse innenfor ulike aspekter ved lærerens yrkesutøvelse. I tillegg vil studentene drøfte etiske dilemmaer og yrkesetiske løsningsstrategier.


Opptakskrav

Jf. opptakskrav i studieplanen  

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Generell kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

PPU-studiet forutsetter en studentaktiv læringsform. Det betyr at studentene må være aktive i egen læreprosess og i sin søken etter relevant fag/lærestoff fra ulike kilder.

Studiet er samlingsbasert med 6 samlinger à 3 dager. Studentene skal forberede seg til samlingene ved å lese teori samt lytte til nettforelesninger, forberede muntlige innlegg og skrive og sende inn utkast til tekster, se arbeidskravene nedenfor. Arbeidet vil skje både individuelt og i grupper via studiets læringsplattform.

Samlingene organiseres med forelesninger, individuelle studier og læring i grupper med konkrete oppgaver.  Studentene skal legge fram muntlige presentasjoner og tekster i grupper og gi hverandre respons.

Studentene skal gjennomføre undervisningssekvenser for medstudenter og gi respons til hverandre på disse. Det vil også inngå videoopptak av slike undervisningssekvenser med etterfølgende respons.

Det legges generelt opp til et bredt undervisningsrepertoar ved hjelp av digitale verktøy på samlingene og som forberedelse til samlingene.


Eksamen

Arbeidskrav

Følgendearbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen:

Praksis må være bestått før eksamen kan avlegges

Eksamen

Eksamen er skriftlig og består av tre tekster som alle integrerer pedagogikk og yrkesdidaktikk

Studentene skal formulere ei problemstilling ut fra teori eller egne praksiserfaringer. Teksten skal vise studentens evne både til å reflektere over praksiserfaringer og å anvende teori i refleksjon.

Studenten skal med utgangspunkt i en case reflektere over utfordringer og løsningsmuligheter ved hjelp av teori

Et veiledningsdokument fra praksis med egenrefleksjon med utgangspunkt i notater fra veiledningssamtalen.

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Tekstene vurderes samlet.


Pensum

 Felleslitteratur (Det tas forbehold om evt. endringer):

 

 

 

Kompendium med relevante fagartikler.

 

Kompendium foreligger til salg på trykkeriet på campus Alta ved studiestart.

Fagstoff på Utdanningsdirektoratets nettsider:

Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf

Klasseledelse: http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Klasseledelse/

Vurdering for læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/4-prinsipper/

Lokalt læreplanarbeid: http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Veiledning-i-lokalt-arbeid-med-lareplaner/

Læringsstrategier: http://www.udir.no/upload/larerplaner/veiledning/laringsstrategier.pdf

Læringsstrategier (fra Utdanningsdirektoratet og Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger): http://lesesenteret.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/laringsstrategier-i-flere-fag.pdf

Minoritetsspråklige: http://www.udir.no/Spesielt-for/Minoritetsspraklige-elever/Kompetanse-for-mangfold/

 

Det finnes for øvrig ytterligere læringsressurser på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no)

 

Artikkel som kan lastes ned fra nettet:

Markussen, E., Lødding, B. og Holen, S. (2012): Rapport 10/2012 De´hær e´kke nokka for mæ. Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011. Nifu : http://www.nifu.no/files/2012/11/NIFUrapport2012-10.pdf

 

Annen relevant litteratur:

Kunnskapsløftet LK 06.

Læreplan for grunnskole, videregående skole og voksenopplæring. Generell del.

Læreplaner for videregående opplæring.

Opplæringslova. Lov om grunnskole og videregående opplæring.

Bø, I & Helle, L. (2013): Pedagogisk ordbok. Praktisk oppslagsverk i pedagogikk, psykologi og sosiologi. Universitetsforlaget

 

Støttelitteratur

Følgende bøker anbefales som støttelitteratur:

 

* Finnes som gratis elektronisk utgave, sjekk Bibsys 

Faglig oppdatering:

Les:

Raaheim A. (2014): Råd og tips til deg som skal studere. Gyldendal, Oslo

Pensumbok: Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2014): Didaktisk arbeid. Gyldendal

ISBN 978-82-05-44710-3, h.

Les boka Didaktisk arbeid av Lyngsnes og Rismark, og reflekter omkring lærerrollen på bakgrunn av det dere leser. Hvilke oppfatninger hadde dere av læreryrket og lærerrollen da dere søkte dere inn på Praktisk pedagogisk utdanning, og endrer det dere leser i pensumboka deres oppfatning av læreryrket?

Boka vil også bli brukt som lærebok i øvrig undervisning/studentarbeid i løpet av studieåret.

Dette er et godt utgangspunkt før vi møtes i uke 37