Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

GLU-1203 Mat og helse: Helsefremmende arbeid (modul 4) - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Kan tas som valgfag i grunnskolelærerutdanning eller videreutdanning. Kan tas som enkeltemne.

Innhold


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Opptakskrav: Generell studiekompetanse

Søknadskode 9199


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha

· grunnleggende kunnskaper om hva som menes med helse, de vanligste livsstilsykdommene og årsaker til disse og hvilke utfordringer dette vil gi

· kunnskap om sentrale trekk ved utviklingen i norsk kosthold, bakgrunnen for og hovedinnholdet i norsk ernæringspolitikk og de nasjonale kostanbefalingene og næringsstoffanbefalingene og kunnskapsgrunnlaget for disse

· kunnskap om vurdering og analyse av ulike motedietter og deres helsepåstander

Ferdigheter

Studenten skal kunne

· prioritere og velge lærestoff og legge til rette for ferdighetstrening og holdningsskapende arbeid

· skaffe seg innsikt og ferdigheter i dette målområdet ved å jobbe teoretisk og praktisk med faget

· lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen, og ved å gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis

· finne fram til, lese og vurdere innholdet i vitenskapelige artikler og rapporter med relevans for faget mat og helse

Kompetanse

Studenten skal kunne

· formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling av en profesjonell lærerrolle

· bidra til å skape et godt læringsmiljø og utvikle gode relasjoner til og mellom elever

· legge forholdene til rette for trivsel og gode måltidsmiljø

· redegjøre for sammenhengen mellom kosthold og helse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av: Skriftlig hjemmeeksamen over to dager.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen innlevering_ 05.12.2017 utlevering_ 04.12.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Pensum vil foreligge ved semesterstart.