Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
GLU-1203 Mat og helse: Helsefremmende arbeid (modul 4) - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
- Strategier for det forebyggende og helsefremmende arbeidet med vekt på tiltak rettet mot barn og unge
- Helse i et globalt perspektiv
- Medikalisering
- Prioriteringer innen helse
- Helsekommunikasjon
- Sosial ulikhet i helse
Søknadsfrist
Opptakskrav
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Søknadskode 9199
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha
· grunnleggende kunnskaper om hva som menes med helse, de vanligste livsstilsykdommene og årsaker til disse og hvilke utfordringer dette vil gi
· kunnskap om sentrale trekk ved utviklingen i norsk kosthold, bakgrunnen for og hovedinnholdet i norsk ernæringspolitikk og de nasjonale kostanbefalingene og næringsstoffanbefalingene og kunnskapsgrunnlaget for disse
· kunnskap om vurdering og analyse av ulike motedietter og deres helsepåstander
Ferdigheter
Studenten skal kunne
· prioritere og velge lærestoff og legge til rette for ferdighetstrening og holdningsskapende arbeid
· skaffe seg innsikt og ferdigheter i dette målområdet ved å jobbe teoretisk og praktisk med faget
· lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen, og ved å gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis
· finne fram til, lese og vurdere innholdet i vitenskapelige artikler og rapporter med relevans for faget mat og helse
Kompetanse
Studenten skal kunne
· formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling av en profesjonell lærerrolle
· bidra til å skape et godt læringsmiljø og utvikle gode relasjoner til og mellom elever
· legge forholdene til rette for trivsel og gode måltidsmiljø
· redegjøre for sammenhengen mellom kosthold og helse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av obligatorisk skriftlig oppgave
- 80% aktiv deltagelse på undervisning
Eksamen består av: Skriftlig hjemmeeksamen over to dager.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.