Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

STV-3061 Oppgavedesign og kvalitativ metode - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsvitenskap

Emnetype

Emnet inngår som obligatorisk emne i mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet vektlegger utvikling og begrunnelse av vitenskapelige spørsmål, formulering av problemstilling, valg av forskningsdesign, samt krav til dokumentasjon og argumentasjonsmåter. Hovedtyngden av undervisningen vil imidlertid være innrettet mot forholdet mellom kvalitative metoder og en konstruktivistisk-narrativ og en mer kausal-analytisk tilnærming på den ene siden, samt mot ulike skrivestiler på den andre.

Følgende deltema belyses:


Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

Avlagt bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, administrasjonsfag eller statsvitenskap. Minst 30 studiepoeng innen fordypningsenheten skal være på 2000-nivå. Det skal også inngå 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag i opptaksgrunnlaget.

Det stilles et faglig minstekrav for opptak på karakteren C, som beregnes ut fra et gjennomsnitt av karakterer i fordypningsemnene.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

 

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår på norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Det gis 14 forelesninger à to timer.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Eksamen består av en mappeevaluering.

Mappen består av tre skriftlige oppgaver. Den ene er en tekst basert på en realistisk skrivestil og den andre på en bekjennende og/eller impresjonistisk skrivestil. Studentene vil få hjelp til å identifisere et empirisk grunnlagsmateriale for disse tekstene. Den siste oppgaven en litteraturreview. Her oppfordres studentene til å ta utgangspunkt i eget mastergradsprosjekt.

Besvarelsene skal være på 5-7 sider hver, og inngår i en mappe som gis en samlet vurdering. De tre besvarelsene må være godkjent av to faglærere før de kan leveres som en mappe til endelig vurdering. Dersom disse besvarelsene ikke kan godkjennes i første omgang, gis det mulighet til å forbedre dem innen en bestemt frist.  

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Dato for eksamen

Mappe innlevering_ 15.12.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

STV-3061 Oppgavedesign og kvalitativ metode

Pensum høsten 2017

 

Alvesson, M. og D. Kärreman (2003): "Att konstruera "ledarskap" i praktiken" i Nordiske Organisasjonsstudier nr. 2: 36-58

 

Andersen, H., K. A. Røvik og T. Ingebrigtsen (2014): " Lean thinking in hospitals: is there a cure for the absence of evidence? A systematic review of reviews. BMJ Open nr. 4 http://bmjopen.bmj.com/content/4/1/e003873.full?sid=35abea4f-1478-4fc2-ae11-2c5719dd5dfe

 

Buchanan, D.A. og A. Bryman (2011): The SAGE Handbook of Organizational Research Methods London: SAGE publications Kapittel 3,11,17,22,23,27,29,32,33,34,36,39

 

Czarniawska, B. (2004): Narratives in Social Science Research London: SAGE Publications

 

Denk, T. (2012): Komparative analysmetoder Lund: Studentlitteratur Kapittel 1,2,3,4,6,8

 

Flyvbjerg, B. (2006): "Five Misunderstandings about Case-Study Research." Qualitative Inquirey (12)2:219-245 http://qix.sagepub.com/content/12/2/219.full.pdf+html

 

Golden-Biddle, K. og K. Locke (1993): "Appealing Work: An Investigation of How Ethnographic Texts Convince." Organization Science (4)4: 595-616 http://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/orsc.4.4.595

 

Hart, C. (2011): Doing a Literature Review. Releasing the Social Science Research Imagination. 7.utgåve. London: SAGE publications

 

Justesen, L. og N. Mik-Meyer (2010): Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels forlag

 

Van Maanen, J. (1988): Tales of the Field. On Writing Ethnography Chicago: University of Chicago Press