Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

BLU-1001 Barns utvikling, lek og læring - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

BLU-1001S Barns utvikling, lek og læring 20 stp

Innhold

Emnet skal gi forståelse og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for og lede lek-, lærings-, omsorgs- og danningsprosesser, inkludert barns fysiske aktivitet og naturopplevelser. Læreplanteori og didaktikk behandles i lys av barnehagens rammeplan.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått eksamen skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Generell kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Ved Campus Tromsø vil undervisningen gå over begge semester.

Undervisningsomfang: om lag 110 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

 

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende år.

Eksamen består av:

Individuell hjemmeeksamen over fem dager (omfang om lag 2500 ord).

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen utlevering 09.05.2018 innlevering 16.05.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Askland, Leif og Sataøen, Svein O. (2013): Utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst. Gyldendal Akademisk. 220 sider

Askland, Leif (2011): Kontakt med barn. Gyldendal Akademisk. Kap. 6 og 7. 82 sider

Gjervan, M., Andersen, C.E., Bleka, M. (2012): Se mangfold! Cappelen Akademisk. Kap 1-5. 120 sider

Glaser, Størksen og Drugli (red) (2014): Utvikling, lek og læring I barnehagen. Forskning og praksis. Kap. 1-7, 11-18, og kap 27. Ca 300 sider

Helgesen, May Brit (2014): Mobbing i barnehagen. Et sosialt fenomen. 100 sider

Holter, Kari og Guri Langholm (2014): Utforskende naturfag i barnehagen. I: Broström, Lafton og Letnes (red) (2014): Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Kap.5. 10 sider

Jansen, Kirsten E (2014): Utforskerstund som læringsaktivitet. I: Broström, Lafton og Letnes (red) (2014): Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Kap.4. 6 sider

Jørgensen, Kari-Anne (2014): Kropp, bevegelse og helse - fagdidaktikk. I: Broström, Lafton og Letnes (red) (2014): Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Kap.9. 15 sider

Lafton, Tove (2014): Når nettbrett dokumenterer barnehagens innhold. I: Broström, Lafton og Letnes (red) (2014): Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Kap.6. 15 sider

Langholm, Guri (red)(2011): Forskerfrøboka. Barn og natur. Kap.1 og 2. 60 sider

Ljung-Djärf, Agneta (2014): Datalekens didaktiske muligheter. I: Broström, Lafton og Letnes (red) (2014): Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Kap. 11. 10 sider

Pålerud, T (2010): Didaktikk for en demokratisk barnehage. 150 sider

Rønning, G. S. (2013): Rammeplan for barnehagen, hva så? Cappelen Akademisk. 180 sider

Ruud, Ellen Birgitte (2011): Sosial fantasilek-kompetanse for livet. Cappelen Damm Akademisk. 80 sider

Zachrisen, Berit (2015): Like muligheter i lek? Interetniske møter i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 130 sider

Øksnes, M (2010): Lekens flertydighet. Kap 1-5. Cappelen Akademisk. 120 sider

Totalt omfang om lag 1500 sider.