Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

BLU-2010 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

BLU-2010F Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp

Innhold

Emnet handler om ledelse av personalet og av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen, i tillegg til internt og eksternt samarbeid. I emnet tematiseres veiledning, samt metoder og verktøy for ledelse og gjennomføring av utviklingsarbeid.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Studentfremlegg av lærestoff vil inngå i seminarvirksomheten. Deltakelse i veiledningsøvelser og gjennomføring av et mindre utviklingsprosjekt i barnehage i forbindelse med veiledet praksis, er en sentral arbeidsform i dette emnet.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 80 timer. Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:

Gruppeeksamen med inntil fire studenter i hver gruppe. Omfang 35 minutter.
Det gis individuell karakter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Barsøe, L. (2013). Barnehagelæreren som leder. Å lede voksne i arbeidet med barn. Oslo: Kommuneforlaget (156 s.)

Bøe, M. og Thoresen, M. (2017): Å skape og studere endring. Aksjonsforskning i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (100 s.)

Carson, N.,Birkeland, Å. (2017): Veiledning for barnehagelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 3, 8, 9 og 10 (96 s.)

Lundestad, M. (2010): Konflikter - bare til besvær? Konfliktløsning i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 2, 3, 4, 5, 7 (110 s.)

Skoglund, T. og Sundvall, P. (2017): Pedagogisk ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (160 s.)

Wadel, C.C. (2008): Pædagogisk ledelse og udvikling av lærende organisationer. I: Sørensen, E. E. m.fl. (red.): Ledelse og læring i organisationer. København: Reitzels. (29 s.)*

Wadel, C.C. (1996):  Endring av organisasjonskultur
Tidvise Skrifter 7, Høgskolen i Stavanger. (88 s.)

Aasen, W. (2012): Teamledelse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget

(200 s)

Ulleberg, I. (2014): Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget (74 s.) Del II

Kunnskapsdepartementet: Forskrift om barnehagens innhold og oppgaver (2017) https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/

Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi 2018 ¿ 2022 (25 s.) https://www.regjeringen.no/contentassets/437c8d37eb3d48719efcb9d22b99408c/kompetansestrategi-for-barnehage-2018---2022.pdf

 

* Kopi av artikkelen på Fronter

Anbefalt støttelitteratur:
Fløgstad, T. R., Helle, G. (2016): Verktøy som virker i verdistyrte barnehager. Oslo: Kommuneforlaget