Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
LER-1601 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Innhold
Hovedtema for praksisopplæringen i første studieår er å gi studentene erfaringsbasert kunnskap om observasjon av lærerrollen og kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer. Lærerrollen og elevers læring med vekt på grunnleggende ferdigheter står sentralt i praksis i første studieår.
Praksis i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet utdanning. Tidlig i studiet har studentene 5 innføringsdager i praksis med observasjon. I tillegg er det 25 dager fordelt på høst/vår.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- observasjonsmetoder
- lærerens rolle
- læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
- lov- og planverk om det helhetlige opplæringsforløpet som gjelder for grunnskolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, også med tanke på utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- bruke relevante digitale verktøy
- bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset 3.-4. årstrinn
- bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
- observere og lede elevers læringsarbeid
Kompetanse
Studenten kan:
- diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
- vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- håndtere ulike typer tilbakemeldinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Praksisperioden har hovedvekt på modellering, observasjon, planlegging av undervisning (eks. skjema Hva - Hvordan - Hvorfor), veiledning og refleksjonsskriving. Praksislærer samarbeider med faglærer ved universitetet der det er naturlig.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Praksisen legges til grunnskolens 3.-4. årstrinn på universitetsskole eller praksisskole. Studentene har praksis i gruppe på 3-4 studenter.
Kvalitetssikring av emnet
Studentenes evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:
- Deltakelse i all praksisopplæring inkludert forberedelse og etterarbeid
- 90 % oppmøte
- Delta på dialogseminar om observasjon av lærerrollen
- Opprette praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling:
- Forventningsnotat før praksis (400 ord)
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppen
- Skriftlig midtveis egenvurdering (vår)
Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen.
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.