Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2018
BED-2119 Kommunikasjon - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Ferdigheter i kommunikasjon er nødvendig for å lede og oppnå samarbeid. Hensikten med kurset er å gi studentene økt kunnskap om betydningen av kommunikasjon som virkemiddel ved prosjektledelse. Det legges til rette for utvikling av kommunikasjonskompetanse, det vil si forbedring av lytteferdigheter samt økt presisjon i formidling av budskapet. Fokuset vil være på kommunikasjon i prosjektorganisasjoner med de spesielle utfordringer som ligger i strukturelle og kulturelle faktorer.
Noen sentrale spørsmål i emnet er: Hvordan kan kommunikasjon benyttes som strategisk verktøy i prosjektarbeid? Hvordan håndtere kommunikasjon med medier? Hvordan bruke digitale medier for kommunikasjon utad og innad? Hvilke presentasjonsteknikker er virksomme for å få frem budskapet? Hvilke barrierer kan oppstå mot effektiv kommunikasjon? Hva er betydningen av verbal og nonverbal kommunikasjon? Hvordan håndtere vanskelige samtaler og konflikter? Hvordan lede møter slik at de fungerer best mulig?
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten skal ha:
- kunnskap om kommunikasjonsteorier som er relevante for prosjektledelse, herunder kunnskap til spesielle utfordringer strukturelt og kulturelt i prosjektorganisasjoner.
- kunnskap om prinsipper og verktøy for kommunikasjon i virksomheter internt og eksternt.
- kunnskap om konflikthåndtering.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- utarbeide strategier og planer for kommunikasjonsstrategier, formidling, presentasjoner og konflikthåndtering.
- lede gjennomføring av kommunikasjonsplaner og tiltak.
- gjennomføre praktiske kommunikasjonstiltak som møter, muntlige presentasjoner, skriftlige presentasjoner, mediekontakt, bruk av sosiale medier.
- gjennomføre tiltak for å løse konflikter i prosjekter.
Samlet kompetanse:
Studenten skal være i stand til å
- lede planlegging og gjennomføring av prosjekters kommunikasjon på en slik måte at kommunikasjonen bidrar til at prosjektets mål blir nådd.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Studentene skal gi en individuell muntlig presentasjon av et oppgitt tema. Arbeidskravet evalueres ut fra presentasjonsteknikk og faglig innhold. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Individuell hjemmeeksamen. Eksamensperioden er 12 dager, og besvarelsen skal ha et omfang på 2500 - 3000 ord. Det gis karakter fra A-F, hvor A er den beste karakteren, og F er ikke bestått. Nærmere kriterier vil bli gitt.
Det gis ikke kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Peggy Simcic Brønn og Jan Ketil Arnulf (red.): Kommunikasjon for ledere og organisasjoner, Fagbokforlaget 2014. 330 sider. (Ikke pensum: Kapittel 6 og 13.) ISBN: 978-82-450-1426-6
Ståle Einarsen og Anders Skogstad (red.): Det gode arbeidsmiljø, Fagbokforlaget 2014. Kapitlene 6, 7, 8 og 9 (sidene 120-198, til sammen 78 sider). ISBN: 978-82-450-0980-4
Bente Erlien: Intern kommunikasjon, Universitetsforlaget, 4. utgave 2015. 328 sider. ISBN: 978-82-1501117-2
Bård Borch Michalsen: Skriv bedre, 2017, Spartacus, 140 sider. ISBN: 978-82-430-1096-3
Karla Smith: Presentasjonsteknikk, Gyldendal Norsk Forlag 2017, 146 sider. ISBN 978-82-05-49038-3
Cirka 1000 sider.