Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

BED-2120 Praktisk prosjekt - 15 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på Praktisk prosjektledelse og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Studentene blir delt inn i grupper og hver gruppe kan bestå av inntil 4 studenter. De skal i samarbeid planlegge, gjennomføre, avvikle og evaluere et konkret prosjekt. Dette kan dreie seg om arrangement, utredninger eller andre konkrete oppdrag for lokale aktører fra næringsliv, frivillige organisasjoner eller offentlig sektor. Prosjektene vil være definert av universitetet i samarbeid med studentene. Nærmere beskrivelse av prosjektmandat vil bli gitt.

Noen sentrale spørsmål i emnet er:
Hvordan skal en bruke verktøyene innenfor prosjektledelse?
Hvordan kan man sikre prosjektets fundament gjennom god intern og ekstern kommunikasjon?
Hvordan kan en lage og bruke produksjonsverktøy som aktivitetsansvarskart og produksjonsplaner?
Hvordan kan man gjennom praktisk jobbing følge opp de oppsatte planene, og være forberedt på det en ikke vet, i en risikoanalyse?
Hvordan kan man vise at god planlegging gjenspeiler gjennomføringen i et prosjekt?


Obligatorisk forkunnskapskrav

BED-2108 Prosjektstyring, BED-2109 Ledelse av prosjekt, BED-2119 Kommunikasjon

Hva lærer du

Kunnskaper:

Studenten skal ha:

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:  

Samlet kompetanse:

Studenten skal være i stand til å


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil skje gjennom en kombinasjon av forelesninger, praktisk arbeid og veiledning. Emnet vil innbefatte 3 samlinger med tre dagers varighet. For å sikre et konstruktivt felles læringsmiljø anbefales det at alle studentene deltar på disse samlingene. Det må påregnes å jobbe både individuelt og i gruppe mellom samlingene. I prosjektperioden vil klassen veiledes gjennom brief og debrief i både skriftlig og muntlig form.

Det stilles krav om 80 prosent oppmøte under de tre samlingene.


Eksamen

Arbeidskrav:

80% oppmøte på samlingene

Eksamen:

Mappe som består av tre innleveringer:

Mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle innleveringene må bestås for å kunne bestå emnet.

Det gis ikke kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Dato for eksamen

Mappe innlevering 09.05.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Litteratur: Ca. 1000 sider.

Aakre, J., Scharning, H. S. & Rundereim, M. (2013). Prosjekthåndboka: 2.0: verktøykasse for kreative team. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215022185. 100 selvvalgte sider.

Prebensen, Nina Katrine (2016). Fra Idè til suksess. 1. utgave, Cappelen Damm, ISBN 9788202454722, 211 sider

Selvvalgt pensum knyttet til skriftlig hjemmeeksamen ca. 700 sider.

Forslag til selvvalgt litteratur:

Banken, K. & Solberg, S. L. (2002). Markedsplanlegging: fra visjon til kundetilfredshet. Trondheim: Tapir akademisk. ISBN 8251917840. 291 s.

Birkinshaw, J. (2014). Bli en bedre sjef: hvorfor god ledelse er så vanskelig. Oslo: Cappelen Damm akademisk. ISBN 9788202441722. 168 s.

Bowdin, G. A. J., et al. (2011). Events management. 3rd ed. Oxford: Butterworth-Heinemann. ISBN 9781856178181. 739 s.

Florida, R. (2012). The rise of the creative class: revisited. 10th anniversary ed. New York: Basic Books. ISBN 9780465029938. 483 s.

Forsth, L.-R. (2004). Praktisk nytenkning: systematisk og kreativ problemløsning. Oslo: Aquarius. ISBN 8244300000. 210 s.

Framnes, R., Thjømøe, H. M. & Pettersen, A. (2011). Markedsføringsledelse. 8. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215017204. 618 s.

Garnes, Å. (2009). Prosjektledelse og usikkerhet: et dialogisk perspektiv. Oslo: Dixi omen. ISBN 9788299564229. 469 s.

Grønhaug, K., Hellesøy, O. H. & Kaufmann, G. (2001). Ledelse i teori og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788276745078. 344 s.

Haugen, T. & Melhus, J. M. (2012). Latterlig lønnsomt!: om humor og begeistring på jobben. 6. oppl. [i.e. ny utg.]. Oslo: Melhus Communication. ISBN 9788293130093. 208 s.

Haaland, F. H. & Dale, F. (2005). På randen av ledelse: en veiviser i førstegangsledelse. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205339170. 206 s.

Jensen, R. (2003). The dream society: hvordan det kommende skift fra facts til følelser vil påvirke erhvervslivet og vor hverdag. 2. udg., dansk version. Viby: JP Bøger. ISBN 8790959906. 201 s.

Lereim, J. (2013). Kvalitetsledelse i prosjekter: en erfaringsbasert tilnærming. Oslo: Akademika. ISBN 9788232100859. 274 s.

Allen, J., et al. (2011). Festival & special event management. 5th ed. Milton: Wiley. ISBN 9781742164618. 585 s.

Mossberg, L. M. (2007). Å skape opplevelser: fra OK til WOW! Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245005264. 207 s.

Samset, K. (2014). Prosjekt i tidligfasen: valg av konsept. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245017540. 400 s.

Stokkeland, H. & Moore, J. (2012). Mye bedre møter. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215018317. 259 s.