Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

BLU-1207S Natur, helse og bevegelse - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

BLU-1207F Natur, helse og bevegelse 20 stp

Innhold

Emnet tematiserer barns utforskning og opplevelser av fysiske fenomen, mangfoldet i naturen og barns fysiske og motoriske utvikling. Arbeid med å legge til rette for opplevelser og mestring for barn innenfor lek, fysisk aktivitet og naturforståelse er sentralt. Bærekraftig utvikling vil også være et tema i dette emne, og knyttes til hensyn til og bruk av naturen, spesielt samisk naturbruk.

Emnet skal videre gi studentene grunnlag for å ivareta barns helse og behov for bevegelse, samt å ta vare på egen helse. Veiledning som verktøy for utvikling av kompetanse i personalgruppa og i samhandling med foresatte vil også bli belyst. Bruk av pedagogiske og digitale verktøy inngår i emnet.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:  

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

Kompetanse

Studenten skal:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Ved Campus Tromsø vil undervisningen gå i høstsemesteret.

Undervisningsomfang: om lag 110 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:

En praktisk-didaktisk hjemmeeksamen i grupper (inntil 3 studenter) med en varighet på 5 dager (omfang om lag 3000 ord) med påfølgende muntlig gruppepresentasjon og muntlig eksaminering på om lag 30 minutter.

Det gis individuell karakter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen - gruppe innlevering_ 08.12.2017 utlevering_ 04.12.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Arnesen, E. S., Gulbrandsen, K., Gundersen, A. H. & Hovden, L. (2010) Bevegelsesglede i barnehagen. Oslo: Kommuneforlaget. 200 sider

Berg, A. & Kippe, K. (2006) Småbarnas kroppslige verden. Oslo: Sebu Forlag. 160 sider

Bakke, H.H.K (2013) Natur 1, barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 185 sider (ikke kapittel 5)

Birkeland Å, og N. Carson (2013): Veiledning for barnehagelærere 3.utg Innledning og kap.1-4. Cappelen Damm Akademisk. 58 sider

Hagen, Trond Løge (2015): Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning. Vol 10 (5) p.1-16. 15 sider

Kolle, T., Larsen, B., Ulla, A. (2010): Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Kap.5-10. 70 sider

Langholm, G. (red.) (2011) Forskerfrøboka. Barn og natur. Bergen: Fagbokforlaget 200 sider (ikke kapittel 1 og 2)

Osnes, H., Skaug, H. N & Kaarby, K. M. E. (2015) Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 265 sider

Wilhelmsen, B. U.& Holthe (red.) (2010) Måltider og fysisk aktivitet i barnehagen.

Oslo: Universitetsforlaget. 210 sider

Rammeplan for barnehagen med temahefte om natur og miljø. 47 sider

OTTAR; Barneleker med planter, nr. 3/2007. 50 sider

OTTAR; Spiselige planter, nr. 3/2008. 50 sider

 

Støttelitteratur:
Bakke, H.H.K (2013) Natur 2. Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Jagtøien, G. L. & Hansen, K. (2000) I bevegelse Gyldendal undervisning

Løkken, G. & Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Universitetsforlaget

Maanum, L. (2010) Mangfoldig naturglede i barnehagen- lek med natur, miljø og teknikk. Kommuneforlaget

Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005) Slik lærer du å svømme Bodoni Forlag

Nordbotten, G. L. N. (2006) Barns fysiske utvikling Høyskoleforlaget

 

Nettsteder:
Retningslinjer for mat og måltider i barnehagenhttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/431/Retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen-IS-1484.pdfhttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/431/Retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen-IS-1484.pdf

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/431/Retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen-IS-1484.pdf

Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitethttps://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/anbefalinger-fysisk-aktivitethttps://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/anbefalinger-fysisk-aktivitet

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/anbefalinger-fysisk-aktivitet

Temahefte om barn i rommet. Nordisk barnehageforskning.https://journals.hioa.no/index.php/nbf/issue/view/171https://journals.hioa.no/index.php/nbf/issue/view/171

https://journals.hioa.no/index.php/nbf/issue/view/171

St Melding nr.19. Tid for lek og læring ¿ Bedre innhold i barnehagen https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20152016/id2479078/https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20152016/id2479078/

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20152016/id2479078/

 

Totalt omfang om lag 1500 sider.