Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
IDR-3912 Fritid, kroppskultur og helse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Idrett og friluftsliv involverer og aktiviserer store deler av befolkningen. Friluftsliv forbindes også med en spesiell norsk livsstil. Selv om det er en økt deltakelse i trening og mosjon blant store grupper kan vi fra et annet ståsted beskrive en inaktiv livsstil forbunnet med uheldige og usunne sider. Det er derfor viktig å kunne forstå og kritisk kunne vurdere ulike former for fysisk aktivitet og dens betydning for menneskets livsstil, helse og væremåte.
I dette emnet gjennomgås:
- Sosiologi, historie og filosofi
- Trender på idretts- og fritidsarenaer.
- Friluftsliv, livsstil og identitet.
- Kroppen i bevegelse ¿ å ha kropp og å være kropp.
- Kjønn og kropp.
- Fysisk aktivitet, sosial ulikhet og folkehelse.
Hva lærer du
Kunnskap
- Anvende sosiologiske, historiske og filosofiske forklaringer og teorier om fritid, kroppskultur og helse.
- Drøfte betydning av fritid og fritidsaktiviteter før og i dag.
- Drøfte friluftsliv som typisk norsk livsstil.
- Redegjøre for idrettens samfunnsmessige betydning for en sunn eller usunn livsstil.
- Redegjøre for ulike former for idrett og friluftslivs betydning for fysisk og mental helse.
Ferdigheter
- Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og diskusjoner om klasse, kjønn og etnisitet i samfunnsmessig sammenheng.
- Skrive en reflektert redegjørelse for aktive fritidstilbud.
- Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og beskrivelser av kropp.
- Analysere kroppen som identitetsmarkør.
- Analysere og kritisk reflektere over forskningsdata om folkehelse.
Generell kompetanse
- Drøfte betydningen av fysisk aktivitet i det moderne samfunnet.
- Redegjøre for det tradisjonelle og det moderne friluftslivets betydning for utvikling av væremåte og livsstil.
- Delta reflektert i samfunnsdebatter om sosial ulikhet, fysisk aktivitet og identitetsutvikling.
- Redegjøre for ulike kroppsbegrep og filosofiske tilnærminger til kropp.
- Drøfte inngående kroppens betydning for kjønn og kjønns betydning for kroppen.
- Drøfte inngående idrettens og friluftslivets muligheter til å påvirke folkehelse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Fordypning i en selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten. Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan levere paper til eksamen.
Eksamen: Individuell skriftlig innlevering av et paper med selvvalgt problemstilling eller gitt problemstilling (se arbeidskrav).
Det benyttes bokstavkarakterer gradert fra A til F hvor kravet til bestått er E eller bedre.
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.