Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
PSY-2502 Utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er en obligatorisk del av bachelorprogrammet i psykologi.
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på bachelorstudiet i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne.
Årsstudiet i psykologi må være gjennomført og bestått.
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Mennesker utvikler seg kontinuerlig gjennom livet. Derfor er kunnskap om utvikling i et livsløpsperspektiv relevant for å kunne forstå andre deler av psykologien, eksempelvis kognitiv psykologi, biologisk psykologi og sosialpsykologi.
Et viktig mål med emnet er å gi studentene en innføring i sentrale deler av en livsløpsorientert utviklingspsykologi.
Etter fullført og bestått emne skal studenten ha fått følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Ha kunnskap om de mest sentrale teoriene innenfor utviklingspsykologi
- Ha kunnskap om de vanligste metodene for å studere utvikling i et livsløpsperspektiv
- Ha grunnleggende kunnskap om viktige trekk ved utviklingspsykologi, inkludert kognitiv, biologisk, perseptuell, språklig, emosjonell og sosial utvikling.
Ferdigheter:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Kunne drøfte og beskrive utviklingspsykologiske teorier og modeller.
- Kunne beskrive og drøfte typiske forskningsmetoder som brukes i utviklingspsykologisk forskning.
- Redegjøre for hovedtrekkene i normal utvikling for både barn, ungdom, voksne og eldre.
Generell kompetanse:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Vise forståelse for hvordan individet endrer seg gjennom livet, på ulike alderstrinn.
- Kunne bruke utviklingspsykologien som en referanseramme for å kunne forstå andre psykologiske disipliner på en bedre måte.
- Kunne drøfte begrensninger med de vanligste utviklingsteoriene og de typiske forskningsmetodene som inngår.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
- Robert V. Kail & John C. Cavanaugh: Human Development ¿ A Life-Span View, pp. 3-36, 79-115, 254-268, 302-309, 434-586.
- Van der Meer, A. L. H., Van der Weel, F. R., & Lee, D. N. (1995). The functional significance of arm movements in neonates, Science, 267, 693-695.
- Van der Meer, A. (2013). Tidlig utvikling hos de minste barn i alderen 0-1 år, pp. 150-166.