Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
FIL-3011 Moralpsykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Moralpsykologi er dels et relativt nytt empirisk felt, dels et tradisjonelt filosofisk felt. Moralpsykologi i en snever forstand omhandler studiet av moralsk karakter og utvikling. Moralpsykologi i vid forstand omhandler skjæringspunktet mellom etikk, psykologi og sinnsfilosofi.
Sentrale tema er moralsk dømmekraft, moralsk tenkning, moralske emosjoner, moralsk uenighet, viljessvakhet, moralsk karakter, identitet og integritet, selvrespekt, mening i livet og altruisme og egoisme.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30stp. er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
· Oversikt over moralpsykologi som filosofisk deldisiplin.
· Kjennskap til aktuell forskning og sentrale debatter på feltet.
· Avansert kunnskap om utvalgte sentrale moralpsykologiske problemer og posisjoner.
· Grunnleggende kunnskap om moralpsykologiens historie, dens tradisjoner, egenart og rolle.
Ferdigheter:
· Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike teorier og posisjoner.
· Kunne beherske fagterminologi og ha kjennskap til relevante metoder.
· Kunne se relevansen av moralpsykologi for forståelsen av etiske, psykologiske og sinnsfilosofiske spørsmål.
· Kunne anvende fagstoff på ulike etiske problemer på en begrunnet måte.
· Kunne reflektere over egen faglig aktivitet og kunne utvikle og forbedre denne under veiledning.
Kompetanse:
· Kunne anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter i fagfelt der moral-psykologiens metoder og spørsmålsstillinger er relevante og kan ha en kritisk funksjon (særlig gjelder dette fagfelt som etikk, psykologi og sinnsfilosofi).
· Kunne identifisere relevante moralpsykologiske problem.
· Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: Norsk ev. engelsk.
Eksamensspråk: Norsk eller engelsk.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/ seminarer over et semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Eksamen
Arbeidskrav:
Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon, over oppgitt emne.
Oppgaven må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen:
Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).
Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
I. MOTIVATION
1. THE HUMEAN THEORY
Michael Smith "The Humean Theory of Motivation", Mind 96: 381 (1987), pp. 36-61
2. MOTIVATIONAL COGNITIVISM
R. Jay Wallace "How to Argue About Practical Reason", Mind 99: 395 (1990), pp. 355-
385.
3. COGNITIVISM, VIRTUE AND KNOWLEDGE
John McDowell, Mind, Value, and Reality (Harvard University Press, 1998), pp. 50-73.
This is the essay "Virtue and Reason," originally published in The Monist 62 (1979):
331-50.
4. ANTI-PSYCHOLOGISM ABOUT REASONS FOR ACTION
Jonathan Dancy "Why There Is Really No Such Thing as the Theory of Motivation",
Proceedings of the Aristotelian Society, vol. xcv, (1994-5), pp. 1-18. Reprinted in R. J.
Wallace ed. Practical Reason (Ashgate).
5. INTERNALISM VS. EXTERNALISM ABOUT MOTIVATION
Stephen Darwall "Internalism and Agency" Philosophical Perspectives (Ethics), 6 (1992),
pp. 155-174
6. THE AMORALIST CHALLENGE
Sigrun Svavarsdóttir "Moral Cognitivism and Moral Motivation" Philosophical Review
108: 2 (1999), pp. 161-219
7. EMOTION, MOTIVATION, MORAL JUDGMENT
Linda Zagzebski "Emotion and Moral Judgment" Philosophy and Phenomenological
Research 66: 1 (2003), pp. 104-124
II. MORAL INCAPACITY
8. WILLIAM'S ON MORAL INCAPACITY
Bernard Williams "Practical Necessity" in. his Moral Luck, 1981, Cambridge UP, pp.
124-31 and "Moral Incapacity" in. his Making Sense of Humanity, 1995, CUP, pp. 46-56
9. WHAT IS MORAL INCAPACITY?
Robert J. Gay "Bernard Williams on Practical Necessity", Mind 98: 392 (1989), pp. 551-
569
10. MORAL INCAPACITY AND SUPEREROGATION
Alfred Archer "Saints, Heroes and Moral Necessity", Royal Institute of Philosophy
Supplement 77 (2015), pp. 105-124
11. MORAL INCAPICITY AND REASONS
Christopher Cordner "Ethical Necessity and Internal Reasons", Philosophy 76: 298
(2001), pp. 541-560
12. MORAL INCAPACITY AND META-ETHICS
Christopher Cowley "Moral Necessity and the Personal", Croatian Journal of Philosophy
4: 10 (2004), pp. 123-138
700-800 sider