Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2017
PED-2012 Bachelorgradsoppgave i spesialpedagogikk - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Teoretisk. Emnet er forbeholdt studenter på studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk, og kan ikke tas som enkeltemne.
Obligatoriske forkunnskaper er PED-1001, PED-1010, PED-1011, PED-1012 (20 sp) eller PED-1012 (10 sp) + PED-1003 eller tilsvarende.
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunne begrunne egne faglige standpunkter innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
Ferdigheter:
- Mestre normer for akademisk skriving, med hensyn til kildehenvisninger, sitatbruk og oppsett for referanseliste
- Legge fram fagstoff og begrunne faglige standpunkter skriftlig og muntlig
Kompetanse:
- kunne formulere en faglig spesialpedagogisk problemstiling
- kunne gjøre bruk av relevant foreliggende teori, forskningsresultater og eventuelle egne erfaringer for å belyse spesialpedagogiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Bachelorgradsoppgave og muntlig eksamen. Bachelorgradsoppgaven skal være på ca. 7000 ord (ca. 20 sider). Muntlig eksamen blir gjennomført som en faglig samtale mellom kandidaten og eksamenskommisjonens medlemmer. Samtalen tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger i bachelorgradsoppgaven. Bachelorgradsoppgaven gis en egen karakter. Prestasjonen under muntlig eksamen kan føre til justering av endelig karakter. Bare sluttkarakteren vil stå på vitnemålet.
Det gis bokstavkarakter med en skala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys det kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.