Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2017
PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på bachelorgradsprogrammet i pedagogikk og studenter på Spesialpedagogikk for lærere fordypningspakke 2 og 3. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Følgende emner bør være påbegynt eller fullført før man melder seg opp: Ped-1010, Ped-1011, Ped-1012.
Emnet er obligatorisk for studenter på studieretning spesialpedagogikk i bachelorprogrammet i pedagogikk.
Innhold
Emnet skal gi en oversikt over teorier og modeller i veiledning, med hovedvekt på veiledning forankret i humanistisk grunnlagstenkning, jfr. den generelle del av læreplanens poengtering av at humanistiske verdier skal vektlegges. Temaer som vil bli berørt er veiledningens relevans i pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet, i individuelle og gruppebaserte sammenhenger.
Emnet vektlegger kommunikasjonsferdigheter i veiledningsprosesser, organisering og gjennomføring av veiledningssamtaler hvor barn, unge, foreldre og profesjonelle kan involveres, sammen eller enkeltvis.
Det vil bli gitt en grunnleggende innføring i observasjon gjennom videoanalyse, og bruk av video som arbeidsredskap i veiledningsprosesser. Presentasjon av aktuelle arbeidsmåter som ICDP-programmet og Marte Meo-metoden i veiledning.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper og forståelse
- Teoretisk innsikt i veiledning, og innsikt i å vurdere metodenes forankring i ulik grunnlagstenkning.
- Grunnleggende kunnskap om arbeidsredskap som videoanalyse, og aktuelle programmer og metoder som anvendes i praksisfeltet.
Ferdigheter
- Praktiske ferdigheter i individuell og gruppebasert veiledning.
Kompetanse
- Studenten kan redegjøre forulike former for veiledning, og organisering og gjennomføring av individuelle og gruppebaserte veiledningsprosesser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
I kompendiet:
Wedel-Brandt, B. (2000). Om udviklingsbegrebet. I S. Egeberg, J. Halse, E. Jerlang, A.J. Jonassen, S. Ringsted & B. Wedel-Brandt. Redigert av E. Jerlang. Utviklingspsykologiske teorier. Oslo: Gyldendal Akademiske. (s.11-31). ISBN 978-8241712166
I tillegg:
Bjørndal, C.C.P. (2016). Konstruktive hjelpesamtaler. Oslo: Gyldendal Akademiske (298 s) ISBN 978-8205494336
Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E.E. (2009). Læring gjennom veiledning. Meningsskaping i grupper. Bergen: Fagbokforlaget (148 s). ISBN 978-8245009224
Linder, A. (2016). Professionel relationskompetence. Stjernestunder i det relationelle univers. Fredrikshavn: Dafolo A/S (150 s). ISBN 978-8771600827
Sollied, S., Kirkebæk, B., Christenesen, M. (2016). Videoanalyse i team. At skabe og dele viden i udviklingsstøttende netværk. Viborg: Danske Psykologisk Forlag (228 s) ISBN 978-8771583656
Totalt 844 sider på pensum