Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2017

PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på bachelorgradsprogrammet i pedagogikk og studenter på Spesialpedagogikk for lærere fordypningspakke 2 og 3. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. 

Følgende emner bør være påbegynt eller fullført før man melder seg opp: Ped-1010, Ped-1011, Ped-1012. 

Emnet er obligatorisk for studenter på studieretning spesialpedagogikk i bachelorprogrammet i pedagogikk.


Innhold

Emnet skal gi en oversikt over teorier og modeller i veiledning, med hovedvekt på veiledning forankret i humanistisk grunnlagstenkning, jfr. den generelle del av læreplanens poengtering av at humanistiske verdier skal vektlegges. Temaer som vil bli berørt er veiledningens relevans i pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet, i individuelle og gruppebaserte sammenhenger.

Emnet vektlegger kommunikasjonsferdigheter i veiledningsprosesser, organisering og gjennomføring av veiledningssamtaler hvor barn, unge, foreldre og profesjonelle kan involveres, sammen eller enkeltvis.

Det vil bli gitt en grunnleggende innføring i observasjon gjennom videoanalyse, og bruk av video som arbeidsredskap i veiledningsprosesser. Presentasjon av aktuelle arbeidsmåter som ICDP-programmet og Marte Meo-metoden i veiledning.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper og forståelse

Ferdigheter

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminar, samt øvelser i veiledning. Emnet gis i vårsemesteret. I henhold til kvalitetssikringsystemet evalueres emnet minimum én gang pr. programperiode.

Eksamen

Eksamen består av 6-timers skoleeksamen. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Dato for eksamen

En skriftlig prøve 19.04.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

I kompendiet:

Wedel-Brandt, B. (2000). Om udviklingsbegrebet. I S. Egeberg, J. Halse, E. Jerlang, A.J. Jonassen, S. Ringsted & B. Wedel-Brandt. Redigert av E. Jerlang. Utviklingspsykologiske teorier. Oslo: Gyldendal Akademiske. (s.11-31). ISBN 978-8241712166

 

I tillegg:

Bjørndal, C.C.P. (2016). Konstruktive hjelpesamtaler. Oslo: Gyldendal Akademiske (298 s) ISBN 978-8205494336

Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E.E. (2009). Læring gjennom veiledning. Meningsskaping i grupper. Bergen: Fagbokforlaget (148 s). ISBN 978-8245009224

Linder, A. (2016). Professionel relationskompetence. Stjernestunder i det relationelle univers. Fredrikshavn: Dafolo A/S (150 s). ISBN 978-8771600827

Sollied, S., Kirkebæk, B., Christenesen, M. (2016). Videoanalyse i team. At skabe og dele viden i udviklingsstøttende netværk. Viborg: Danske Psykologisk Forlag (228 s) ISBN 978-8771583656

 

Totalt 844 sider på pensum