Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2017
PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Det gis en innføring i intensjonene bak og ulike tolkninger av retten til tilpasset og inkluderende opplæring slik de foreligger i lovverket, regelverket og læreplaner. Sentrale begreper i studiet av og iverksettingen av tilpasset opplæring vil bli gjennomgått, og dessuten metoder for individuell kartlegging, klasseromsobservasjon og intervensjoner som kan bidra til å fremme den enkelte elevs lese-, skrive og matematikkferdighet i grunnskolen.
Innføring i begrepsundervisning og begrepslæring som grunnlag for likeverdig og tilpasset opplæring står sentralt.Konsekvensene av lærevansker for inkludering vil bli tematisert.
Teorier om kommunikasjon, samspill, elevmedvirkning og god klasseledelse, tiltak som kan fremme et positivt klassemiljø, livskvalitet og fellesskapstilhørighet i skolen, vil bli presentert.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- kunnskap om prinsippene for tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen
Ferdigheter:
- kunne anvende metoder for individuell kartlegging og klasseromsobservasjon
- kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen/vurdering: Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinuasjonsseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Backmann, K. & Haug, P. (2006). Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr. 62. Høgskolen i Volda/Møreforskning. (Kap 1, 2 og 4). Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf
62 sider
Bakke, J. (2011). Spesialpedagogikk i klassesamfunnet. i; Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 2, årgang 95, 144-154. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.idunn.no/file/pdf/48098148/art07.pdf
10 sider
Bargel, H.L. & Samuelsen, A.S. (2007). Hva sier opplæringsloven om systemrettet arbeid? Et redskap i arbeidet med å forbedre den tilpassede opplæringen. I; Vold, E.K. & Saltveit, V. (red). Vi har prøvd alt! Systemblikk på pedagogiske utfordringer. En artikkelsamling om tilpasset opplæring, inkludering og atferd i skolen. Porsgrunn: Lillegården kompetansesenter/Bredtvedt kompetansesenter/Trøndelag kompetansesenter. Lastet ned 13.12.16 fra:
11 sider
Bjørnsrud, H, & Nilsen, S. (2012). Tidlig innsats ¿ Betre læring for alle? Oslo: Cappelen damm akademisk.
165 sider
Dale, E.L. (2004). Kultur for tilpasning og differensiering. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.startsiden.no/sok/?q=erling+lars+dale+kultur+for+tilpasning+og+dffereniering&lr=lang_no
53 sider
Dyssegaard, C. B. & Larsen, M. S. (2013). Viden om inklusion. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Århus Universitet. København. Lastet ned 13.12.16 fra: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Clearinghouse/Viden_om/VidenInklusion.pdf
55 sider
Engen, T.O. (2010). Tilpasset opplæring: utkast til en faglig forståelse. I; Berg, G.D. & Nes, K. (red.). Tilpasset opplæring ¿ støtte til læring. Opplandske bokforlag.
18 sider
Jenssen, E.S. & Lillejord, S. (2009). Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis. I; Acta Didactica Norge, vol. 3, nr 1, art. 13. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5726/43006%20Jenssen%20paper_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
15 sider
Lid, I.M. (2009) Hva kan man oppnå gjennom universell utforming? I; FORMakademisk, 2 (1). Lastet ned 13.12.16 fra: https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/1466/1/353137.pdf
11 sider
Haug, P. (2015). Spesialundervisning og ordinær opplæring. I; Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Vol 1, 2015. Lastet ned 13.12.17 fra: https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/121
15 sider
Haug, P. (2014). Kompetanse for spesialundervisning. I; Bedre skole nr. 3/2014. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_3_2014/BS-0314-WEB_Haug.pdf
3 sider
Haug, P. & Backmann, K. (2007). Grunnleggjande element for forståing av tilpassa opplæring. I; Berg, G.D. & Nes, K. (red). Kompetanse for tilpasset opplæring (artikkelsamling). Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/Kompetanse_for_tilpasset_opplaring.pdf
24 sider
Tangen, R. (2008). Retten til utdanning for alle. I; Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
17 sider (*fås av faglærer)
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (2003). St.meld. nr. 30. Kultur for læring, Kap 8. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/988cdb018ac24eb0a0cf95943e6cdb61/no/pdfs/stm200320040030000dddpdfs.pdf
8 sider
Kike-, utdannings- og forskningsdepartementet (1995). Læreplanverket for den 10-årite grunnskole. Generell del.
45 sider
Markussen, E. (2010). Spesialundervisning i videregående opplæring frå Reform 94 til Kunnskapsløftet i; Acta Didacta Norge, Vol. 4, nr. 1, Art. 16. Lastet ned 13.12.16 fra:
Utdannings- og forskningsdepartementet (2001). NOU 2003: 16 I første rekke, kap. 9. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/37a02a7bd6d94f5aacd8b477a3a956f3/no/pdfs/nou200320030016000dddpdfs.pdf
18 sider
Lover og forskrifter
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), Kapittel 5. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_6
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), kapittel 1. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_1
Lov om barnehager (barnehageloven), § 19. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehagelova#KAPITTEL_6
Vurdering for læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/
FNs barnekonvensjon
Salamanca-erklæringen
Valgfri fordypningslitteratur
Kunnskapsdepartementet. St.meld. nr. 16¿og ingen sto igjen. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/a48dfbadb0bb492a8fb91de475b44c41/no/pdfs/stm200620070016000dddpdfs.pdf
Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 18 (2010-2011). Læring og fellesskap. Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og vaksne med særlige behov. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/baeeee60df7c4637a72fec2a18273d8b/no/pdfs/stm201020110018000dddpdfs.pdf
Bergsløkken. Universell utforming (Masteroppgave) Lastet ned 13.12.16 fra: https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/1466/1/353137.pdf
92 sider
Dyssegaard, C.B., Larsen, M.S. & Tiftikci, N. (2013). Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen. Sustematisk review. Clearinghouse ¿ forskningsserien 2013 nummer 13. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Århus Universitet. København. Lastet ned 13.12.16 fra: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Clearinghouse/Review/review_inklusion_2013.pdf
159 sider
Hellesnes, J. (1992). Tilpassings-ideologien, sosialiseringa og dei materielle ordningane. (s. 133-I; Dale, E.L: (red). Pedagogisk filosofi. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
46 sider
Haug, P. (2015) Understanding Inclusive Education. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15017419.2016.1224778?needAccess=true