Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2017
SHO6261 Hovedoppgave - M-IB - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende i ingeniørfag innen bygg/anlegg, husbyggingsteknikk, konstruksjonsteknikk, brannteknikk, maskin/VVS, energi og miljø i bygg og konstruksjonsteknikk.
I tillegg er det krav om grunnleggende kunnskaper på minst 30 studiepoeng innen matematikk eller statistikk (tilsv. Matematikk1, 2 og 3 og statistikk/sannsynlighetsregning i rammeplanen for Bachelor i ingeniørfag).
Gjennomført samtlige emner på M-IB. Ved mangler av enkeltemne må det søkes særskilt om adgang til gjennomføring av SHO6261.
Hva lærer du
Gi studentene trening i selvstendig, systematisk og prosjektpreget arbeide innen et aktuelt tema av vitenskapelig/utviklingsmessig karakter. Gjennom litteratursøk og eget utviklingsarbeid skal studentene skaffe seg både bredde- og dybdekunnskaper om det valgte tema.
Kunnskaper og forståelse:
Etter å ha fullført hovedoppgaven skal studenten:
- ha ny og dyptgående kunnskaper om et selvvalgt tema innen ett eller flere definerte fagområder forbundet med integrert bygningsteknologi.
- kunne formulere problemstillinger og analysere disse på en vitenskapelig måte med metodisk skikkelighet.
- kunne anvende tidligere ervervet kunnskap på nye problemstillinger.
Ferdigheter:
Etter å ha fullført hovedoppgaven skal studenten:
- kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det valgte fagområdet for hovedoppgaven.
- kunne planlegging og utførelse en selvstendige arbeidsoppgaver.
- kunne benytte relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
- kunne forholde seg kritisk til informasjonskilder og formulere egne faglige resonnement.
- kunne gjennomføre selvstendige, avgrensede FoU-prosjekter iht forskningsetiske normer.
Kompetanse:
Etter å ha fullført hovedoppgaven skal studenten:
- kunne analysere relevante fag og forskningsetiske problemstillinger.
- kunne anvende sine kunnskaper på nye områder for å gjennomføre avanserte oppgaver.
- kunne formidle eget arbeid iht til fagområdets uttrykksformer.
- kunne bidra til innovasjonsprosjekter inne valgte fagområde.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Sensur i henhold til Forskrift for eksamen ved UiT Norges Arktiske Universitet.
Bokstavkarakter, A-F, der F er ikke bestått
Det er kun den vitenskapelige rapporten som sensureres, det stilles i utgangspunktet ikke krav til muntlig fremlegging eller prosjektstyring. Det gis ikke kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått eksamen i dette emnet
Pensum
Alt.
Støttelitteratur: Forskerhåndboken, Gunnar Hartvigsen, Høyskoleforlaget, 1998. Prosjektarbeid - en veiledning for studenter, E. Andersen og E. Schwencke, NKI Forlaget.