Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2017

PED-6108 ADHD - 10 stp


Ansvarlig enhet

Avdeling vernepleie

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på videreutdanningen i spesialpedagogikk.

Innhold

Studiet skal gi ansatte som arbeider med barn og unge som blir hemmet i sin læring grunnet problematikk relatert til ADHD, de nødvendige kunnskaper for å drive rådgivning og tilrettelegging omkring dette i forhold til skole og hjem.
Studiet er spesielt tilrettelagt for fagfolk som arbeider i forhold til barn og unge hvor det kreves kunnskaper på høyt nivå innen fagfeltet, enten som lærere/rådgivere eller som helse- og sosialarbeidere.

Søknadsfrist

1. desember

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk. Det stilles krav om minimum 3-årig relevant høyere utdanning.

Søknad registreres i lokal søknadsweb.

I Søknadsweb velges kategori Videreutdanninger. Deretter kategori Lærerutdanning, pedagogikk og vernepleie. I søknadsalternativene finner du kategori 5007 Studierett - Videreutdanningsemner i spesialpedagogikk, Campus Harstad. I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til det/de emner du ønsker å søke opptak til.

OBS: Du kan ikke søke opptak til dette emnet via søknadskategorien "Enkeltemner".


Hva lærer du

Videreutdanning i spesialpedagogikk - ADHD er et kompetansehevende tilbud til fagfolk som i sin arbeidssituasjon kommer i kontakt med barn og unge som blir hemmet i sin læring og utvikling grunnet problematikk relatert til ADHD.

Det er et mål at kandidatene skal få viderekommen kunnskap og forståelse av sentrale faglige og personlige ferdigheter i forhold til arbeid med rådgivning, veiledning og tilrettelegging i forhold til ADHD overfor barn og unge i forhold til skole og hjem.

Sentrale tema

Læringsutbytte

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester. Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Undervisningen består av forelesninger, praktisk oppgaveløsning, praktiske øvelser, veiledningsgrupper og personlig kompetanseutvikling. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen


Eksamen

Det blir gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav innenfor sentrale tema i pensum. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges. Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80 % tilstedeværelse på disse for å kunne fremstille seg til eksamen.

Tre dagers individuell hjemmeeksamen med omfang på mellom 1800 og 2000 ord. Det gis ikke veiledning på hjemmeeksamen. Vurdering i forhold til karakterskalaen A-F. A er beste karakter og F er ikke bestått.


Pensum

ADHD Norge (2016) lærerguiden Oslo: ADHD Norge (32 sider) http://adhdnorge.no/content/uploads/2016/08/laererguide-ny-versjon-10-juni.pdf

Akseldotter, M. & Grimstad, B. (2009) AD/HD og Tourettes syndrom i skolen (veileder), Oslo: Statped skriftserie 2007/71 (40 sider) http://www.statped.no/globalassets/region/overby/veileder-adhdtourette.pdf

*) Eriksen, E M. (2009) Nevrobiologiske vansker i det postmoderne samfunn» i Spesialpedagogikk 2009/10

*) Eriksen, E. M. (2008) Differensiering ved hjelp av Dat-Kon metoden i Spesialpedagogikk 2008/3

Greene, R. W. (2005) Eksplosive barn, Oslo: Pedagogisk forum (side 13-179, totalt 166 sider)

Rønhovde, L. I. (2011) Kan de ikke bare ta seg sammen. Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom, Oslo: Gyldendal akademisk (side 20-52, 65-85, 154-233, 243-269, 274-298, totalt 181 sider)

Tjora, A. & Levang, L. E. (2016) ADHD og det disiplinerte samfunn, Oslo: Fagbokforlaget (109 sider)

*) Westerhof, L. L. (2016) Er ADHD en nevrologisk forstyrelse, en sosial konstruksjon eller både og? i Spesialpedagogikk 2016/05

*) kompendium

Med forbehold om endringer 19/12 2016 

Pensum er totalt på ca. 600 sider.