Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2017

ERG-1030 Helse, aktivitet og deltakelse hos barn - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Tema for dette emnet er barns deltakelse i hverdagsaktiviteter. Studentene skal lære om hvordan barn utvikler seg lek og læring i et nært samspill med sine omgivelser, med særlig fokus på familien og/eller nære omsorgspersoner. Denne kunnskapen utvikles gjennom tilegnelse av ulike teorier om menneskets utvikling og gjennom praksis hvor studentene deltar sammen med barn i barnehage, SFO og skole.

Studentene skal også lære om hvordan barn av ulike årsaker kan erfare begrensninger i aktivitetsutførelse og deltakelse i lek og læringsaktiviteter. Studentene skal kunne redegjøre for hvordan begrensninger i barns kapasitet til å utføre aktivitet eller hindringer i omgivelsene kan få konsekvenser for deres utvikling og deltakelse i hverdagsaktiviteter. Studentene skal også kunne gjøre rede for kunnskap om barns rettigheter og relevante lover og servicetilbud som finnes innen helse/sosialtjeneste og skoleverk.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, ferdighetstrening, basisgruppearbeid, seminarer, praksis i barnehage/SFO/skole

Eksamen

Arbeidskrav 1. Skriftlig notat i gruppe, 1200 ord og muntlig framlegg. Barns utvikling i lek og læring. Eksamensform Individuell skriftlig hjemmeeksamen: A. Skriftlig oppgave om barns deltakelse i lek, 2400 ord B. Refleksjonsnotat om ergoterapeutens rolle/yrkesutøvelse i arbeid med barn og deres omsorgspersoner, 400 ord. Vurdering: Del A teller 85 % og del B teller 15 %. Delene vurderes samlet og gis en samlet karakter. Vurderingsuttrykk: Karakter A-F. Kontinuasjonseksamen: Utsatt / kontinuasjonseksamen: Studenter med gyldig forfall gis adgang til utsatt eksamen. Ved vurdering til karakter F gis det adgang til kontinuasjonseksamen. Jfr. § 22 i Forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø.