Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

ITE1808 Spilldesign og 3D-modellering - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag

Emnetype

Kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet har en rød tråd som går fra konstruksjon av 3D modeller til at disse kan benyttes i simulering eller dataspill. Først er fokus på 3D modellering og bruk av 3dsMax som verktøy til konstruksjon, teksturering, animering og eksport av objekter. Deretter settes fokus på spilldesign og hvilke komponenter og ferdigheter som trengs for å lage et dataspill. Spørsmålet «hva gjør et spill bra?» står sentralt i utforskningen av de ulike komponenter som inngår i et dataspill. Tidligere studenter har konstruert dataspill i Unreal Engine og dette spillet skal foredles og videreutvikles med både nye modeller og funksjonalitet. Dette er et stort spill og arbeidet organiseres som flere prosjekter hvor man samarbeider og deltar på ulike deler av spillets utvikling. Her vil man få anvende alle gjennomgåtte teknikker for å kunne utvide spillet.

Kurset tar opp tema for hva som er viktig når man skal designe et spill, hvilke aspekter skal til for at et spill blir bra. Dette involverer psykologi, drama, kunstnerisk uttrykk, menneske-data interaksjon, kunstig intelligens, m.v. og man kommer frem til en diskusjon om hva som skal til for å lykkes med et spill.


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Opptakskrav: Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1 eller Forkurs for ingeniør og sivilingeniørutdanning

Søknadskode: 5198

Anbefalt forkunnskapskrav

Gjennomgått 1. og 2. semester ved ingeniørutdanningen eller tilsvarende. Bestått Programmering 1.


Hva lærer du

Læringsutbytte

Kunnskap om

Ferdigheter innen

Generell kompetanse for


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer

Forelesning på datalab og øvinger/prosjekt på datalab. Flertallet av arbeidskrav er selvstendige oppgaver og det kreves deltakelse i ett prosjekt bestående av flere prosjektgrupper.

Programvare

Autodesk 3dsMax

Unreal Development Kit (UDK)

Unreal Engine 4

Photoshop / Gimp

All programvare er tilgjengelig gratis via Universitetet og nevnte selskap


Eksamen

Obligatoriske arbeidskrav

Et antall øvinger: Publisert på LMS

3D modeller, flere av disse er karaktersatt og teller mot sluttkarakter i emnet

Større oppgave med UDK/UE4 (prosjekt) karaktersatt og teller mot sluttkarakter i emnet

Øvinger og prosjekter er ulikt vektet i sitt bidrag til sluttkarakter i emnet.

Flervalgstest for deler av pensum

Vurdering

Mappevurdering: Mappen vil bestå av flere obligatorisk større arbeider og elektronisk flervalgstester på LMS. Innholdet i mappen evalueres og er grunnlag for karaktersetting. Krav til de enkelte arbeider er publisert på LMS. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

3D modellering: Autodesk 3ds Max 2010, Foundation for Games: ISBN 978-0-240-81194-9

Spilldesign: Ernest Adams, Fundamentals of Game Design, ISBN-13: 978-0-321-64337-7 Pearson©2010 Forelesninger og gjennomgått materiale

Støttelitteratur

Pete Draper, Deconstructing the Elements with 3ds Max, ISBN:13:978-0-240-52019-3 Michele Bousquet, How to Cheat in 3dsMax 2011, 978--0-240-81433-9 Richard Rouse III, Game Design Theory & Practice, second edition. , Wordware Publishing, Inc. ISBN: 1-55622-912-7, 2004. Katie Salen and Eric Zimmerman, Rules of Play: Game Design Fundamentals, The MIT Press, 2004. + diverse artikler knyttet til forelesningstema.