Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2016
PSY-3002 Kognitiv nevrovitenskap - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter gjennomført emne skal studenten være i stand til å
- Oppsummere de grunnleggende kognitive teoriene.
- Trekke konklusjoner fra emnets sentrale forskningstemaer og metoder.
- Drøfte noen alternative tolkninger av viktige kognitive forskningsfunn.
- Undersøke en kognitiv problemstilling ved hjelp av tradisjonelle kognitive eller moderne nevrovitenskapelige metoder.
- Formidle forskningsresultater fra primærkilder (artikler).
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Eksamen er en hjemmeoppgave på ca 10 sider over oppgitt tema som annonseres ca 3 uker før innleveringsfristen. Hjemmeoppgaven vurderes etter karakterskale A-F. Ved karakteren F må ny innlevering avtales med emneansvarlig.
Arbeidskrav
En individuell presentasjon. Presentasjon av forskning på en kognitiv problemstilling. Studenten får tildelt en artikkel (i Classfronter) og skal ved hjelp av artikkel og pensumbøker lage en egen presentasjon (ca 10 minutter) av temaet for sine medstudenter. Presentasjonen gjøres på presentasjonsseminaret. Etter hver presentasjon blir det spørsmål og diskusjon i opp til 5 minutter. Både deltakelse i seminaret og bidrag med presentasjon kreves for godkjenning av arbeidskravet. Ved sykdom eller annen gyldig fraværsgrunn kan presentasjonen gis i forbindelse med forelesning.
Pensum
Gazzaniga, M.S., Ivry, R.B., & Mangun, G.R. (2014). Cognitive Neuroscience: The biology of the mind (4 ed.). New York: W.W. Norton. Kapittel 3 - 9 + 12 (350 s).
Ward, J. (2015). The student's guide to Cognitive Neuroscience (3rd ed.). London: Psychology Press. Kapittel 1, 3-9, 14 (240 s.).
I tillegg opptil 100 sider annen tekst og artikler som gjøres tilgjengelig på Fronter.