Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-1004 Kulturpedagogikk - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne. 

Innhold

I dette emnet reflekteres det over forholdet mellom kultur og pedagogikk i vid forstand. Med utgangspunkt i sosiokulturelle perspektiver på læring og utvikling tar vi opp ulike problemstillinger knyttet til utdanningssystemet som arena for kulturmøter. I emnets første del gis det en introduksjon til sentrale teoretiske bidrag innenfor denne tradisjonen. I emnets andre del anvendes teoretiske perspektiver, begreper og innfallsvinkler på ulike empiriske områder.

Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

 

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

Ferdigheter:

Kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i høstsemesteret.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen:

Eksamen/vurdering:
Eksamen består av en 6 timers skoleeksamen og vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Dato for eksamen

Skriftlig 30.11.2016

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Artikler i kompendium:

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. I Richardson, J. G. (red.), Handbook for the theory and research for the sociology of education (s. 241-258). New York: Greenwood Press.

Bæck, U.-D. K. (2006). Kjønnsforskjeller og yrkespreferanser: Opprettholdelsen av kvinners kulturelle mandat. Tidsskrift for ungdomsforskning, 6(1), 47-66.

Bæck, U.-D. K. (2011). Om sosiale prestasjonsforskjeller i skolen og den sosiale konstruksjonen av intelligente barn. Norsk pedagogisk tidsskrift, 95(6), 412-423.

Corbett, M. (2005). Rural education and out-migration: The case of a coastal community. Canadian Journal of Education, 28, 52-72.

Goffman, E. (1992). Vårt rollespill til daglig. En studie i hverdagslivets dramatikk (s. 11-23 og 92-118). Oslo Pax forlag.

Fritt tilgjengelig her: http://www.nb.no/nbsok/nb/b477a18379f525c5d5565338828da621.nbdigital?lang=no#0

Meløe, J. (1997). Om å forstå det andre gjør. I A. Greve & S. Nesset (red.), Filosofi i et nordlig landskap. Tromsø: UiT, Ravnetrykk nr. 12.
Fritt tilgjengelig her: http://www.nb.no/nbsok/nb/b2521fdfd2d99675fa676853fa4cb22a.nbdigital?lang=no#1

Nergård, J.-I. (2011). Når slutter en koloniprosess? I S. Jentoft, J.-I. Nergård & K. A. Røvik (red.), Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring (s. 119-128). Stamsund: Orkana Akademisk.

 

Bøker:

Edvardsen, E. (1997). Nordlendingen. Pax (223 sider)

Hylland-Eriksen, Thomas (2008): Globalisering. Åtte nøkkelbegreper, Universitetsforlaget.
(ISBN 978-82-15-01381-7) (208 sider)

Jensen, E. B. (2005). Skoleverket og de tre stammers møte. Eureka (s. 44- 124).

Nergård, Jens-Ivar: Den levende erfaring. Cappelen Akademisk Forlag. (s. 35 ¿ 188)
(ISBN 978-82-02-25665-4)