Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2016
PED-1004 Kulturpedagogikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- forståelse av hvordan oppdragelse, undervisning, og kunnskap alltid gjenspeiler bestemte steder å se verden fra
- forståelse av hvor viktig oppdragelse, undervisning og kunnskapsoverføring er i enhver samfunns- og kulturform
Ferdigheter:
- Evne til å føre en muntlig faglig dialog om pedagogiske tema
Kompetanse:
- evne til å anlegge et kritisk blikk på den instituerte oppdragelsespraksis og kunnskapsoverføring
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen:
- Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 min. Tema for framlegg avtales med emneansvarlig. Nærmere opplysninger om gjennomføring av arbeidskravet gis på forelesninger og fronter.
Eksamen/vurdering:
Eksamen består av en 6 timers skoleeksamen og vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Artikler i kompendium:
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. I Richardson, J. G. (red.), Handbook for the theory and research for the sociology of education (s. 241-258). New York: Greenwood Press.
Bæck, U.-D. K. (2006). Kjønnsforskjeller og yrkespreferanser: Opprettholdelsen av kvinners kulturelle mandat. Tidsskrift for ungdomsforskning, 6(1), 47-66.
Bæck, U.-D. K. (2011). Om sosiale prestasjonsforskjeller i skolen og den sosiale konstruksjonen av intelligente barn. Norsk pedagogisk tidsskrift, 95(6), 412-423.
Corbett, M. (2005). Rural education and out-migration: The case of a coastal community. Canadian Journal of Education, 28, 52-72.
Goffman, E. (1992). Vårt rollespill til daglig. En studie i hverdagslivets dramatikk (s. 11-23 og 92-118). Oslo Pax forlag.
Fritt tilgjengelig her: http://www.nb.no/nbsok/nb/b477a18379f525c5d5565338828da621.nbdigital?lang=no#0
Meløe, J. (1997). Om å forstå det andre gjør. I A. Greve & S. Nesset (red.), Filosofi i et nordlig landskap. Tromsø: UiT, Ravnetrykk nr. 12.
Fritt tilgjengelig her: http://www.nb.no/nbsok/nb/b2521fdfd2d99675fa676853fa4cb22a.nbdigital?lang=no#1
Nergård, J.-I. (2011). Når slutter en koloniprosess? I S. Jentoft, J.-I. Nergård & K. A. Røvik (red.), Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring (s. 119-128). Stamsund: Orkana Akademisk.
Bøker:
Edvardsen, E. (1997). Nordlendingen. Pax (223 sider)
Hylland-Eriksen, Thomas (2008): Globalisering. Åtte nøkkelbegreper, Universitetsforlaget.
(ISBN 978-82-15-01381-7) (208 sider)
Jensen, E. B. (2005). Skoleverket og de tre stammers møte. Eureka (s. 44- 124).
Nergård, Jens-Ivar: Den levende erfaring. Cappelen Akademisk Forlag. (s. 35 ¿ 188)
(ISBN 978-82-02-25665-4)