Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-3055 Forskningsmetode og vitenskapsteori - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er for studenter med studierett på master i spesialpedagogikk og logopedi. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet består av vitenskapsteori, kvalitativ metode og kvantitativ metode. Metodeundervisningen vil omhandle planlegging, gjennomføring og vurdering av kvalitative og kvantitative forskningsundersøkelser. Det legges vekt på: Ulike forskningstradisjoner, design av forskningsundersøkelser, ulike metoder for innhenting av data (for eksempel observasjon, intervju, feltarbeid og survey), analyse av data, samt vurdering knyttet til validitet og reliabilitet i forskning.

Undervisningen i vitenskapsteori vil formidle kunnskap om hovedretningene innenfor vitenskapsfilosofien: positivisme/empirisme, hermeneutikk, kritisk realisme og sosialkonstruktivisme og hvilke premisser og utfordringer disse vitenskapsteoretiske retningene innebærer for forskningen. Det vil også bli undervist om forholdet mellom praktisk og teoretisk kunnskap og hvilke konsekvenser dette skillet har for synet på forholdet mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk yrkesutøvelse.


Søknadsfrist

1. desember for Alta

1. juni for Tromsø


Opptakskrav

Jf opptakskrav i master i spesialpedagogikk eller master i logopedi.

Samfunnsfaglig metodekunnskap tilsvarende SVF-1050.

Opptakskode: 9371.


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten skal ha:

 

Ferdigheter

Studenten skal:

 

Kompetanse

Studenten skal kunne:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger (rundt 40 timer) og studentstyrte seminarer med praktiske øvelser (rundt 40 timer). Det totale undervisningsomfanget er på rundt 80 timer. Emnet organiseres samlingsbasert over ett semester.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Innlevering av hjemmeoppgave som skal være en forskningsdesign/prosjektskisse med begrunnet valg av metode. Omfang 1750-2450 ord (5-7 sider).

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterskalaen bestått /ikke bestått.

Ved karakteren "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.


Pensum

Kvantitativ metode:

Field, A. (2007). Discovering Statistics Using SPSS: SAGE Publications. Kap. 1, 2, 7, 8, 9, og 11 (240 sider)

Kleven, Thor Arnfinn (red.), Hjardemaal, Finn & Tveit, Knut (2011): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. 2. utgave. Olso: Unipub. (side 1-138)

Totalt 378 sider.

Kvalitativ metode:

Bratberg, Ø. (2014). Tekstanalyse for samfunnsvitere. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 1, 2, og 4 (68 sider)

*Paulgaard, Gry 1997: "Feltarbeid i egen kultur - innenfra, utenfra eller begge deler?" i Erik Fossåskaret, Otto Lauritz Fuglestad og Tor Halvdan Aase (red): Metodisk feltarbeid. Produksjon og tolkning av kvalitative data, Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider)

Sollied, S., & Kirkebæk, B. (2001). Samspil og samoplevelse: om videoanalyse og forældrevejledning : rapport fra et projektsamarbejde mellem Småbørnstilbudet på Taxvej og VIKOM. Virum: VIKOM. Kap. 3, 4, og 5 (50 sider)

*Sørhaug, Tian 1996: Tykke og tynne beskrivelser, i Sørhaug Tian: Fornuftens fantasier. Antropologiske essays om moderne livsformer, Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider)

Thagaard, T. (2009). Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforl. Kap. 1, 2, 4, 5, og 6. (125 sider)

Wadel, C., Wadel, C. C., & Fuglestad, O. L. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. utg. av Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fuglestad. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 1-3, s. 17 -75 (48 sider)

 

Sørhaug, Tian 1996: Tykke og tynne beskrivelser, i Sørhaug Tian: Fornuftens fantasier. Antropologiske essays om moderne livsformer, Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider)

 

Totalt 288 sider

Vitenskapsteori:

 

 

Tranøy, K.E. (1986): Vitenskapen ¿ samfunnsmakt og livsform, kapittel 7: «Vitenskap og vitenskapelig metode». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 126 ¿ 143. ISBN: 82-00-07668-7

Fjelland, R. (1999): Innføring i vitenskapsteori, kapittel 5 «Testing av hypoteser» & 6: «Thomas Kuhn og teorien om vitenskapelige revolusjoner». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 87 ¿ 129. ISBN: 82-00-12977-2

Gilje, N. & Grimen, H. (1993): Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, kapittel 7: «Hermeneutikk: forståelse og mening». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 142 ¿ 174. ISBN: 82-00-02788-0

Føllesdal, D., Walløe, L. & Elster, J. (1988): Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi, kapittel 5: «Vitenskapelig forklaring». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 131 ¿ 157. ISBN: 82-00-07400-5

Næss, A. (2002): En del elementære logisk emner, kapittel 4: «Definering». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 64 ¿ 81. ISBN: 82-00-01383-9

Grønmo, S. (2015): Samfunnsvitenskapelige metoder, 5. opplag, kapittel 4: «Samfunnsvitenskapelige problemstillinger». Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 59 ¿ 77. ISBN: 978-82-7674-224-4

Bhaskar, R., & Danermark, B. (2006). Meta-theory, Interdisciplinarity and Disability Research: A Critical Realist Perspective. Scandinavian Journal of Disability Research, 8(4), 278-297.

10.1080/15017410600914329 (10 sider)

Buch-Hansen, Hubert og Peter Nielsen, Kritisk realisme, kap 1 og 2 (s. 11-43), 32 sider

Cruickshank, Justin, Realism and Sociology, London: Routledge, 2003, s. 144, 1 side

Danermark, Berth et al, Att förklara samhället, Lund: Studentlitteratur, 1997, "Vetenskapliga slutledningar och tankeoperationer"(s. 132-160), 28 sider

 

Grimen, Harald, Profesjon og kunnskap, i Anders Molander og Lars Inge Terum (red.) Profesjonsstudier, Oslo: Universitetsforlaget, 2008, s. 71-86, 15 sider

Højberg, Henriette, Hermeneutik, i Fuglesang. L. og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde. Roskilde Universitetsforlag, 2009, (s. 309-346), 37 sider

Kleven, T. A: Validity and validation in qualitative and quantitative research. Nordic Educational research, 2008. Nordisk Pedagogik, vol 28. s. 219-233, 14 sider http://www.idunn.no/file/ci/14163792/np_2008_03_pdf.pdf.

Koch, Carsten A., Kritisk rationalisme , i Fuglesang, L.og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 2 (s. 79-110), 41 sider

Nielsen, Kurt Aagaard, Aktionsforskningens videnskabsteori, i Fuglesang, L. og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde. Roskilde Universitetsforlag, 2009, (s. 517-546), 29 sider

Totalt 282 side